Vizsga és előadás
Vizsgarendezést nem úgy néz az ember, mint egy rendes előadást. Bizonyos
elemeket felnagyít, másokat elnézőbben kezel. Hozzáállása egyszerre szubjektív
és kritikus, tehát álkritikus, hiszen előfeltevésen alapul, prekoncepciója van,
miszerint a jót kell meglátni, elsősorban a rendező kezét (kezecskéjét) kell az
előadásban keresni, alapot, viszonyítási pontot kell kreálni a látottakból,
amely a későbbiekben olyan perspektívaként, olyan keretként szolgálhat egy
leendő rendező műveihez, amely a mélyebb, átfogóbb értelmezés lehetőségét
biztosítja. Ebből lesz látható, mit tart meg, mit vet el, munkája hol mélyül el,
miben fejlődik.
A vizsgarendezést megjegyezzük. Mint ars poeticát, mint hitvallást. Az pedig
valahol roppant imponáló, hogy nincs mihez viszonyítani, az elemző szűzföldre
lép, amit fogalmaival meg kell hódítania. Hogy helyesen és igazul járt el, így
csak később dőlhet el. Ez az „extra” értelmezési szempont még érdekesebbé teheti
a kecskeméti Katona József Színház egyébként sem érdektelen Lángarc című
produkcióját, melyet Hollós Gábor egyetemi hallgató vizsgaelőadásként rendezett
meg.
Elöljáróban annyit kell megjegyeznünk, hogy az előadás kellemes meglepetést okoz
nézőjének, aki azzal az ostoba előítélettel lépett be a Merlin Színház
nagytermébe, hogy ha Mayenburg, akkor nyolcvan perc homogén depresszió, ami a
kezdő rendező esetében akár többszörösére is duzzadhat. A rendezés belső
mértékletességének köszönhetően egy többrétegű, átgondolt, profi, több stiláris
és műfaji regisztert jó érzékkel keverő produkció jött létre, mely számos ponton
próbál kitörni az olvasva sötéten monoton Mayenburg-szövegből. Hollós felfed és
felfedez, szövegértelmezése sokszor üdítő (bár olykor ugyan nem túl eredeti),
amiben egyszerre nyilvánul meg „olvasási tehetsége” és az a képessége, hogy
formai koncepcióját akár egy egész előadáson keresztül következetesen
végigvezesse.
A vizsga tárgya tehát egy igazi (hírhedtté vált) posztmodern szöveg. Nincs
hagyományos történet, nincsenek hagyományos karakterek, csak rövid
jelenettöredékek, amelyeket mint egy összekevert puzzle-készletet kell
kirakosgatni. Folyamatok, tendenciák szabják meg az irányt, hogy a végére a nemi
érésben megvadult Karl (Sorbán Csaba) megölje idióta szüleit (Apa: Gulyás
Zoltán, Anya: Kéner Gabriella), és a totális megsemmisülést választva felgyújtsa
magát. Nővére, Olga (Jarábik Klára) ebben már nem tart vele (noha azelőtt
szexuálisan többször kielégítette a tomboló kamaszt), hanem fafejű barátjával,
Paullal (Szarvas Attila) a kispolgári élet felé veszi az útját.
Nagyjából erre a vázra tapad a szöveg körülbelül száz aprócska jelenete, és
amellett, hogy ez az izzó szövegfolyam provokatív és aktuális gondokat,
gondolatokat rejt (terrorizmus, a kommunikáció lehetetlensége, tomboló
szexualitás, a test problémája), még az is ideális alapanyaggá teheti egy fiatal
rendező számára, hogy nélkülöz minden rögzítettséget: nincs térmegjelölés, nincs
instrukció, és tulajdonképpen a jelenetek sorrendje is variálható. Hiányzik a
dramaturgiai rend, a világ strukturált leképezése, helyette jobbára érzések,
topikok, színek vannak, minden más létrehozása, tulajdonképp egy világ
felépítése, a jelenetek összekötése, egy vizuális univerzum kialakítása, mely
mindezekért felel, mind-mind a rendező feladata.
Ebben például Hollós nagyon jó. Terepnek (látvány: Mira János) egy vörösen izzó,
elölről nyitott, hátul zárt lakásbelsőt teremt néhány tárgy (baloldalon két ágy
egymás mögött, jobb oldalon egy étkezőasztal) és egy zuhanykabin elhelyezésével;
a hátsó fal középső részének kiszedésével, mélyítve a játékteret, egy kockaodút
épít be. A színpadi sík hat kisebb térre bomlik: a nézőtér síkjával párhuzamosan
előtérre és háttérre osztja, továbbá erre merőleges még további két virtuális
határsávot szab. Az előtér és háttér határán egy nagy fehér vászon gurul
jobbra-balra (olykor kimegy a takarásba), amely néha eltakarja az előteret a
háttértől (vagy fordítva, nézőpont kérdése), és szolgál vetítési felületként a
videofelvételek számára. A zuhanykabin az Anyáé, ahova néha behúzódik és
lefürdik, a kockaodú pedig elsősorban Karlé, ahova vagy egyedül vagy Olgával
húzódik be és gubózik.
A jelzésekből egyből kiderül, ki és mi játszik éppen: az egyik részlet
kiemelése, majd egy másikra ugrás olyan belső mozgást, dinamizmust ad ennek a
térnek, amelytől a néző tekintete leginkább egy kameráéra fog hasonlítani, amely
bizonyos pontokra rázoomol, máskor pedig eltávolodik nagyobb perspektívát nyerve
ezzel. A rövid jelenetek gyorsan követik egymást, kapkodjuk a tekintetünket,
hogy követhessük az eseményeket. Persze nem az a teljesítmény, ha valaki
szimultán színpadtechnikát alkalmaz (egy Mayenburghoz szinte ez az
alapkövetelmény), hanem az, hogy ezt jól megszervezett mozgásokkal és
jelenetezéssel párosítva megadja az előadás ütemét, belső ritmusát.
A geometrikus felosztás, a különböző síkok létrehozása már csak azért is
indokolt, mert igencsak rímel a Lángarc dramaturgiájára. Mayenburg
’schwarzstück-je’ (feketedarab) két síkon ábrázolja, illetve teremti meg a
négyfős család ijesztő portréját. A szerző, más darabjaihoz (Haarman, illetve A
hideg gyermek) hasonlóan, itt is egymás mellett párhuzamosan futó tudatsíkokat
indít el, amelyek állandóan provokálják egymást, (gyerekek a szülőket és
viszont) összezártságuk (ilyen helyszín itt a családi ház) révén viszont
állandóan átcsapnak, belefordulnak a másikba, durván keresztezik azt, melynek
végeredménye előbb-utóbb a szétrohadás, a pusztulás. Itt a szülők és kamaszok
síkja különíthető el, melyet determinál az összezártság és az elkülönülés
szándéka és képtelensége. Ezek a darab legmélyebb metaforái, amelyet a tér
egységgé szerveződése, majd szétbomlása is érzékeltet.
A sokféleség a színpadi játékban is megjelenik. A színészek hol rapelve, hol
premier plánban a vászonra vetítve adják elő a szövegeket, amely kétségtelenül
kiszínezi, üdítően változatossá teszi az előadást, belülről jól ellenpontozza az
egyes részeket, tartalmilag viszont nem rejt magában annyit, amennyit mutat. Ez
különösen igaz az elég külsődlegesnek ható rap-részekre, (talán egy generáció
életérzésének jellegzetes reprezentációjaként lehetne ezeket a részeket
értelmezni), egyben rámutatva a rendezés gyenge pontjára, a fiatalok
tapasztalatainak megszólaltatására, ábrázolására.
A testi folyamatokról szóló egyszerre költői és nyers, roppant expresszív
szövegek bonyolultságát és összetettségét a robosztus Sorbán Csaba és a
kislányos Jarábik Klára felfokozott szenvedélyessége, brutális őszintesége és
nyíltsága sem képes kellőképpen érzékeltetni. Erőtlen és eszköztelen alakításuk
nem emeli meg úgy a szöveget, hogy annak ne csak közlésfunkciója, hanem
teatralitása is legyen.
Ezzel szemben a szülők és Paul parodisztikus megközelítése igazi telitalálat:
jeleneteik blőd és röhejesen nonszensz bohózattá válnak, játékuk sokkal
árnyaltabb, mint a fiataloké, idióta értetlenségüket jól fordítják át a színpadi
nyelvre. Vajon erény vagy hiányosság az, hogy a két stílus ilyen tisztán elválik
egymástól, és ennyire nem hat a másikra? Működhet-e úgy egy előadás, ha a
színészi formanyelvek nem kerülnek belső kapcsolatba, nem kommunikálnak
egymással, elmennek egymás mellett?
Ennek ellenére semmiképp nem nevezhető kudarcnak vagy akár csak gyengének az
előadás. Hollós Gábornak már most nagyon sok mindenhez van tehetsége (különböző
stílusok szellemes egymásba játszása, térszervezés, aktualitás iránt
érzékenység, újfajta, mediális eszközök beépítése az előadásba). Ritmusában és
dinamikájában már kifejezetten jól működtet egy előadást, noha a mondanivaló
belső igazságának megfogalmazása, illetve a különböző alkotóelemek összegyúrása
kicsit még várat magára.
Nagy Gergely
Miklós
Ellenfény, 2008.
február 7.