Szabadság Szebenben
Bodolay Géza rendezésében mutatták be
Pozsgai Zsolt új darabját Kecskeméten
Bukott forradalmakban, mi tagadás, nem szűkölködünk. S a túlélő fennforgók
akaratából kiegyezésekben sem. Pozsgai Zsolt Szabadság Szebenben című új,
ifjúsági darabja erre a századokon átívelő, különös történelmi kényszerre utal.
Bodolay színpadának peremén, fekete iskolatáblán a krétával följegyzett
misztikus számsor: mintha 16 évenként ismétlődtek volna hazánkban a forradalmak
és a kompromisszumkötések: ’48, ’67 – a deáki kiegyezés éve, amikor a darab
játszódik –, alatta ’56, ’72, majd ’89 és ’95 (a demokratikus ellenzék és a
kommunista utódpárt összeborulása). A levezetés történelmi segédeszközként
szolgál: hadd értse a néző, miként rímel egymásra a másfél évtizeden át bujdosó
negyvennyolcasok (a darabbeli Kosztka család Ópapájának, azaz Bem hajdani
tábornokának személyében) és az évtizedeken át súlyosan mellőzött ’56-osok
tragikus sorsa.
A színjáték főszereplője nem más, mint a kiegyezés évében 14 esztendős Kosztka
Tivadar, akit Csontváry előnévvel, jóval halála után, a 30-as években fedeznek
föl. Bodolay Géza szerencsés kézzel írta ki a szereposztást. A kamasz Tivadart
alakító Sorbán Csaba csupa ideg, örök kíváncsiság ajzotta, egészséges
kamaszt játszik, akinek darabos mozgása, intellektuális fogékonysága, a
családjában és a kisváros korrupt társadalmában elhallgatott forradalmi
események, a szabadságeszméket képviselő Hegedűs Zoltán kockázatvállaló,
tartásos Tanár ura nyitja föl a szemét, párhuzamosan a váratlanul előkerülő,
temetőben bujkáló Ópapa (Ádám Tamás) maga átvészelte „történelmi leckéivel”.
Utóbbinak nehéz szerep jut, hisz kénytelen forradalmi szólamokat életsorsával
hitelesíteni. A nagy ívű pálya előtt álló, lüktető élettel telített Sorbán
Csaba Tivadar képmásában, kamaszosan mohó igazságkeresésével, az előadás
minden momentumában meggyőzi a közönséget, ahogyan a gyerekes csínytevésektől a
koraérett fiú felismeréséig, lázongásáig jut el, és partnerére talál a barátját
alakító Bori Tamásban.
Bodolay Géza a mozaik-jelenetsorokból felfűzött, Pozsgai rutinos szerzői
fordulataival megspékelt színjátékát pergő ritmusban játszatja, a szín- és
dialógusváltások sokaságát Mira János tervező ötletes díszlet- és
kellékváltásaival igyekszik egységben tartani, s egyfajta történelmi
felülnézetből láttatni a magyar történelem szomorú fordulatait, a túlélésre
beállott, gyáva, ám annál ambiciózusabb, annál korruptabb elöljárók és
beosztottaik máig érvényes karaktereit (melyeknek örökbecsű előképeit Móricz
rajzolta meg a Rokonokban). Ilyen „díszpéldányt” alakít színészi arzenáljának
teljes vértezetében Rubold Ödön (a minden hájjal megkent, eleganciájára kényes
Polgármester). A családja megélhetéséért, a város első emberének eleinte
önámítóan hajbókoló gyógyszerész-rendőrkapitány kettős minőségében, egyébként a
majdani festő apja, Kosztka Tivadar Kőszegi Ákos kitűnő játékában, indulatosan
ugyan, de nem átallja saját feleségét is átengedni a Polgármesternek, csakhogy
szemet hunyjon visszatért apósának jelenléte miatt. Akire amúgy börtön várna.
Kőszegi belsejéből fakadó, eszköztelen, ám árnyalt játékával, fojtott
érzelmekkel egészíti ki a dilemmák közt őrlődő férj- és apaszerepet. Kubik Anna,
jóllehet első jelenetében a darabszöveg okán a továbbiaknak ellentmondó,
könynyelmű, kamaszok előtt szabad szájú, ringó csípejű asszonyként mutatkozik
be, hamarosan elnyeri helyét Kosztkáné szerepében: hol némán riadozó, hol
elszánt asszony, aki szembeszáll a zsaroló Polgármester akaratával. Gidró
Katalin természetesnek hat Tivadar súlyos beteg nővérének nem épp hálás
szerepében.
A rendező Bodolay vizuális és auditív asszociációk sokaságával hálózza be a
színpadot, hogy a koronként ismétlődő történelmi mozzanatokat megidézze. Így
látjuk a kivetítőn Kossuthtól Jókain és Deákon át Adyig nagyjaink portréit, a
Kossuth-nótától s a korabeli magyar búsongóktól a francia nyelven énekelt
Internacionáléig mindazt a hangulati közeget, amely a tragikus korszakokhoz
tapadt, és sorsunkat máig meghatározza.
Metz Katalin
Magyar Nemzet,
2005. december 3.