Egy piromániás és a családja
Amikor Zsótér Sándor 1999-ben a Radnóti Színházban
megrendezte Marius von Mayenburg első darabját, a Lángarcot, el tudta hitetni,
hogy az többről szól, mint amiről beszél. A lefojtott, szűk regiszterben
megszólaló stílus, amely akkor Zsótér pályáján újdonságnak számított, nem
közönséges ifjúsági lázadást, végletes társadalomundort vagy kamasz aberrációt
sejtetett, hanem a lélek rideg magányát éreztette, amelyből csak a tűz, a
mániákus gyújtogatás jelenthet pusztító és önpusztító menekvést.
Hollós Gábor egyetemi hallgató kecskeméti vizsgaelőadása
mintha leleplezné a darabot. A Vidéki Színházak Találkozója keretében a
Merlinben nézve az előadást, mindinkább puszta patográfiának, egy piromániás
elmebeteg kórtörténetének tetszik. Pedig a fiatal rendező mozgósít mindent,
amivel elemelni, megemelni, elmélyíteni, elidegeníteni szokás egy cselekményt. A
helyszíneket nagyjából jelző díszletelemek előtt vetítővászon vándorol, hol ezt,
hol azt a darabot takarva ki, a vásznon nagyítva-torzítva láthatók magánszámok,
arcok, hátul középen vörös alkóvszerűség vészjóslóan utal a sokat emlegetett tűz
fenyegetésére, balra közvetlenül mellette viszont tusoló jelzi a megnyugtató víz
közelségét, amit az anya feszültebb pillanatokban rendre igénybe is vesz.
Odamenekül a gyerekekkel kapcsolatban felsejlő problémák elől. Csak éppen úgy
tetszik, Mayenburg szövege rosszul tűri ezt a magyarázó szimbolikát.
Értelmezéstől, nagyítástól, túlzástól, karikírozástól egyre kevesebb lesz. Egyre
inkább csak szó szerinti önmagát jelenti.
Ám a realisztikus, a lélektanilag hitelesítő igyekezetű játékmód is ugyanezt
az eredményt hozza. Mayenburg darabja ugyanis, ha alapszituációját szó szerint
vesszük, Wedekind A tavasz ébredése című művének évszázados utóda is lehetne.
Wedekind darabjában a századvég német polgárságának különböző rétegei és
mentalitásai kerülnek szembe a természettel, a szexualitás fellobogásával a
fiatal testekben. Mayenburgnál az időközben megfáradt, közhelyessé lett
liberalizmus találkozik ugyanezzel a problémával. Itt egyetlen családon belül
lobognak a különféle tüzek. A szülők jámbor szabadelvűek, nem kívánják
különösebben korlátozni, neveléssel vegzálni gyermekeiket. Normális jó emberek,
kicsit kényelmesek. A pedagógiai liberalizmus is valószínűleg – főképp az apa
esetében – a lustaság takarója. Így aztán nem veszik észre, hogy gyermekeik
között vérfertőző viszony támad, és arról sem akarnak tudomást venni, hogy a fiú
zárkózottsága több kamaszkori kilengésnél, ami magától elmúlik. Amikor pedig a
tények már kiszúrják a szemüket, még mindig halogatnak, alkalmat adva ezzel,
hogy gyermekeik legyilkolják őket, majd a fiú magával is végezzen.
A szöveg, a cselekmény feltehetőleg jól elviselne egy alapos elemzésen
alapuló realisztikus előadást, amelynek hősei azonban bizonyára nem annyira a
lázadó fiatalok, mint inkább a velük szemben tehetetlen szülők lennének. Bár ez
nyilván szembemenne a szerző eredeti szándékával.
Hollós Gábortól azonban szemlátomást távol áll az
értelmezés, sőt a megértés szándéka is. Ötleteket és pillanatokat rendez. Így
eshet meg, hogy a Mira János megalkotta látványt, a vetítésekkel és
énekszámokkal megszaggatott-elidegenített vázat lélektanilag hitelesítőnek szánt
színészi játék tölti ki. Gulyás Zoltán kifogástalan az újságjába temetkező, a
problémákat elhárító apa szerepében, Kéner Gabriella pontosan érzi és
érzékelteti az anya aggodalmát, azt, hogy tudja, tenni kellene valamit, de éppen
azért menekül mindig a zuhany alá, mert nem tudja, mit tehetnének. Szarvas
Attila is meggyőzően eljátszik egy normális, középszerű fiatalembert, akitől
annyira távol áll mindaz a perverzió, lázongás, elégedetlenség, általános rossz
közérzet, ami a testvérpárt jellemzi, hogy sokáig észlelni is képtelen azt, ami
kiböki a szemét. Jarábik Klára elhitető erővel formálja meg a különc, magának
való fiatalabb testvérével izolált világba menekülő lány érzésvilágát, undorait
és gátlásait, félelmeit és vágyait, amelyek előbb arra bírják, hogy szexuális
kapcsolatot kezdjen kamaszodó öccsével, később viszont, amikor más alkalmas
partnerre lel, bátortalan kitörési kísérletekre ösztönzik. Sorbán Csaba
szinte mimika nélkül, valószerűtlenül komor, üres tekintettel jellemzi a
főszereplő magába zárkózó, saját gondolatköreiben reménytelenül kerengő,
monomániás alakját. Mintha sohasem lenne jelen, vagy mintha minden hiányozna
belőle, ami emberi jelenlét benyomását kelthetné. Nem a világ embertelen, hanem
az ő pusztító heve az.
A figurák plasztikussága, valószerűsége ezzel végképp
meggyöngíti a darab költői hitelét. A családirtásban és önpusztításban végződő
történet mögött inkább pusztán mentális defektust, lelki betegséget, aberrációt
sejtet, ami önmagán túl semmi többre nem utal. Inkább biológiai kuriózum,
mintsem általánosabb emberi szimbólum.
Zappe László
Criticai Lapok,
2008/6.