A lineáris történetmesélés és a realista
dramaturgia hívei talán nem lelkesednek majd a kisszínházban látható, fanyar
humorú Schimmelpfennig-produkcióért – ettől még Bodolay Gézának köszönet jár, hogy a Nő
a múltból által végre a szegedi közönség is megismerkedhet az egyik legtöbbet
játszott kortárs drámaíróval.
A felborult Costa Concordia körül csónakok és kishajók
rajzanak – aktuális híradóképek peregnek egy polgári lakás előszobájának csupasz
falán. Mira János díszlettervező színpadképe rafináltan egyszerű és letisztult;
fehér falak és öt ajtó jelöli ki a teret, ahol dobozok és ládák jelzik: innen
épp elköltöznek. Frank, a negyvenes családapa – Kárász Zénó a jellegzetes
szemüveggel feltűnően hasonlít Roland Schimmelpfennigre, a szerzőre – könyvvel a
kezében a mellékhelyiségből szalad ki a csengetésre. Az ajtóban áll a nő a
múltból – csillogó, vadítóan piros és rövid esőkabátban, piros bőrönddel. Frank
először meg sem ismeri, de a nő közli: ő Romy Vogtländer, akivel 24 éve
kölcsönösen megfogadta, hogy mindig szeretni fogják egymást. Romy azért jött,
hogy most beváltsa az esküt. Közben törölközővel a fején, fürdőköntösben kilép a
fürdőszobából Claudia, a feleség, akivel Romy közli: Frankkel valaha egy pár
voltak – és még ma is azok. Válaszul Frank arcán csattan a hitvesi pofon.
Ebből az abszurd alaphelyzetből indul a játék, persze
nem ilyen egyszerűen, hiszen Schimmelpfennig szabálytalan történetmesélési
technikát alkalmaz, váltogatja az idősíkokat, egyes jeleneteket megismétel,
másokat előbbre hoz, mint a cselekmény menete indokolná. A szabálytalan
dramaturgiát segít követni és megérteni a narrátor: Bert, „az eltévedt járókelő"
– Báhner Péter játssza –, aki a színpad szélén felbukkanva hol előre, hol meg
hátra tekeri az órát. A játéktér második szintje az előszoba fölött átívelő
piros híd: itt tartja a költözés előtti búcsúrandevúját barátnőjével a házaspár
nagyfia. Andreast Sorbán Csaba koraérett apja fiának játssza – szintén Schimmelpfenniget idéző szemüvegben. Tinát emo style-ban, fekete angyalként
Gidró Katalin formálja öntudatos kortárs tinédzserré.
„Who knows how long I've loved you..." – szól a Beatles
ősrégi dala, ami Bob Dylan régi világslágerével együtt – „Like a Rolling Stone"
– különös hangulatot ad az előadásnak. A nosztalgiázás persze ilyen lehetetlen
szituációban nem lehet felhőtlen. Fel is nyílik Pandora szelencéje, és a
komédiának induló darab lassan átcsap a szilárdnak hitt kapcsolatok
törékenységéről, a biztosnak vélt értékek viszonylagosságáról is beszélő
groteszk, eszelős horrorkrimibe. (A történetből többet elárulni már spoiler
lenne.)
Szabó Gabi apát is, fiát is felkavaró, pusztító végzet
asszonyává formálja Romyt, Kárász Zénó remekül adja a hezitáló entellektüel
férjet, Kéner Gabriella az újrakezdésre mindig kész házitűzhely-feleséget.
Bodolay Gézának sikerült lendületes, fanyar humorú és elgondolkodtató előadást
létrehoznia, amit különösen azok tudnak értékelni, akik a kísérleti megoldásokra
is nyitottan valami meghökkentőt, nem szokványosat várnak a színháztól.
Hollósi Zsolt
Délmagyarország, 2012. január 29.