Funny game
Ígéretet tettél. Öt
perce, egy órája, húsz napja, két éve, három évtizede. És egyszer csak jön
valaki, hogy behajtsa az ígéretet. Roland Schimmelpfennig darabjában éppen ez
történik: egy nő érkezik az éppen elköltözni készülő Frank és Claudia házába, és
a férjnek szegezi huszonnégy éve tett ígéretét: mindig csak őt fogja szeretni.
Ennek megfelelően most ők együtt távoznak – mondja. Persze aztán mégsem.
Nem is azért nem, mert Claudia ad egy pofont a múltban
ilyes könnyelmű ígéreteket hullajtó férjének, és kitolja az érkező nőt – Romy
Vogtländer a neve; a vogt németül a. m. végrehajtó – a ház elé. Hanem mert Romy
Vogtländer csupán a felszínre hozza azt a bizalmatlanságot, könnyelműséget,
gyávaságot, az elfojtott konfliktusokat, amelyek gyakorlatilag működésképtelenné
teszik a családot.
Bodolay Géza rendezése hangsúlyosan nem valóságos
közegben játszódik. Mira János sterilfehér díszlete a szabályos közzel ismétlődő
három oldalsó ajtóval, a jobb oldali, nem funkcionálisan használt
zuhanyzókabinnal, a vörösen izzó órával csak felidézi a valóság elemeit, abból
egy stilizált teret hozva létre. Oldalt egy mikrofon, a darabot ügyelő Báhner
Péter (a színlap szerint Bert szerepében) az előadás elején jó estét kíván, és
bejelenti, hogy a szerző által a példányban előírt szünetek végét egy
trianglummal fogja jelezni (és valóban így van). Ő állítja előre és hátra a
darab óráját is, a dráma ugyanis nagyjából tizenkét óra alatt játszódik, sokszor
előrevetítve a történéseket, majd néhány perccel visszaugorva megmutatva az
előzményeket. Bár bonyolultnak hangzik, a megoldás teljesen követhetővé teszi a
sztorit.
Amely a működésképtelenség és a múlttal való
szembenézés hiánya okán a jelen tönkremeneteléről és a jövő haláláról próbál
mesélni, alapvetően populáris formában. Bodolay azonban az egyén(ek) múltjában
keresi a hibát – nem véletlenül láthatók a Costa Concordia emberi hiba okozta
katasztrófa képei az előadás elején kivetítve, miközben a Tessék zenekar Asztal,
tábla, pad, szék című számát halljuk (tényleg, vajon miért van afféle farizeus
kispolgári auditív ajakbiggyesztésként kisípolva a „picsa” szó a dalszövegből,
ha egyszer a darabban később a szereplők szájából elhangzik?) –, így a szereplők
története egyedi és egyszeri történetté válik, abszurd mesévé, némileg tompítva
a darab élét. Még akkor is, ha a stilizált játékmód és a nézőtér többszöri
bekapcsolása a darab terébe jelzi, hogy nem erről van szó.
Azonban az nincs kitisztázva, hogy mi kik is
lennénk ebben a történetben, ebben a funny game-ben (Schimmelpfennig darabja
tematikailag finomabb rokona Michael Haneke nagyszerű filmjének). Néma szemtanúk
talán, akik végignézik, hogy kinyílik Pandora szelencéje (amit persze Romy
érkezéséig is magukkal hordoztak a szereplők; a nő a múltból csupán kinyitja
azt, míg a reményt – az elutazás, a múlt végleges lezárása – egy Paris feliratú
zacskó pillanatnyi felbukkanása jelzi). A szereplők – mivel részben a trianglum
hangjára koreografálva, illetve az ismétlések ritmusára működnek –
fegyelmezetten tartják a szinte teljesen kötött játékot. Kárász Zénó (Frank) a
könyvébe feledkezett döntésképtelen bölcsész, vastag Schimmelpfennig-szemüveggel,
Kéner Gabriella (Claudia) remekül láttatja a kiszámíthatóan unalmas rutinfeleség
és -családanyát, kiváló kontrasztot ad, ha összevetjük Szabó Gabi kihívó,
érzelmeket az arcán kimutató, expresszív Romyjával (Bianca Imelda Jeremias
jelmeztervező előbbire otthonkát, utóbbira extravagánsan élénkpiros lakkozott
kabátot ad, növelve a kontrasztot).
S vannak a fiatalok – akik nem találják a helyüket a
rendszerben, kapcsolatuk nem tud kiteljesedni, gyökértelenek, kívülállók, s csak
annyira képesek, hogy megsebezzék a múltat, amely azonban úrrá lesz rajtuk:
magáévá teszi őket, majd elveszi az életüket. Legalábbis így jár a felül a
vastag szemüveggel apjára emlékeztető, alul azonban – lázadás? – még meztelenül
is bokáig érő bakancsot viselő Andreas (tagje hasonlít az anarchiajelre, csak az
A betű nem terjeszkedik túl a karikán, a körön belül marad). Sorbán Csaba
az érzelemmentességet, a közönyt hangsúlyozza a szerepben, a barátnőjét, Tinát
játszó Gidró Katalin összetett alakításában mindemellett az ösztönös vágy, az
érzelem és a féltés is megvan. Még.
Hogy meddig? És miért? És hol a hiba? Ezekre nem igazán
kíváncsi az előadás, amely sokkal inkább stílusosan provokál, mint valóban
érdeklődően kérdez. Ebből adódóan viszont inkább szórakoztat és érdeklődést kelt
– még ha nyilvánvalóan meg is osztja a közönséget –, mint tételes hasznot hoz.
De az biztos, hogy muszáj valahogy viszonyulni hozzá, és ez sem kevéssé fontos.
Ugrai István
7óra7.hu
|