Maszkban, maszk nélkül
2008. május 8.
A Vidéki Színházak Találkozójának záró napján a
kecskeméti Katona József Színház Budapesten már néhány hónapja játszott
stúdió-előadása, a Lángarc látható. Marius von Mayenburg idillinek korántsem
nevezhető darabjában a főszerepet Sorbán Csaba alakítja. Marosvásárhelyen
végzett, Nyíregyházán kezdte pályáját, ahonnan aztán Bodolay Géza és a társulat
Kecskemétre csábította.
- Az utóbbi évadok alapján azt lehet mondani, hogy a kortárs
német dráma otthonra talált Kecskeméten. Hozzád is közel állnak ezek a szövegek?
- Igen, nagyon is. Izgalmasak a témák, színészileg és
szellemileg folyamatos kihívást jelentenek. Nem szájbarágósak, nincs egyértelmű
recept a megfejtésükre. Közös munkával kell megkeresnünk a kulcsot hozzájuk.
- A Lángarc főszereplője, Karl egy piromán kiskamasz. Ki ez a
fiú? Rendezői instrukcióból alakult ilyenné vagy a te saját elképzelésedből?
- Minden munkát magamból, legbelülről indítok, de nyilván a
rendezővel, Hollós Gáborral folytatott közös munka eredménye az, hogy ilyen
lett. Karl egy kiskamasz, akire oda kellett volna figyelni, és nem
kiszolgáltatni a nővére frusztráltságának. Ha a szülei intenzívebben
kommunikálnak vele, fel sem merül a tragédia lehetősége. Ő nem egy, a
születésétől fogva lelkileg deformált alkat. Tizenévesen mindenki fokozottan
érdeklődik a tűz és a szexus iránt. És ez nem beteges. Az őt érő szűk-családi
hatások, vagy épp az őt nem érő hatások, a meg nem értés az, ami Karlt arra a
pontra juttatja, hogy gyújtogatni kezd.
- Ezek szerint nem is hibáztatható azért, amit elkövetett?
- Szerintem nem. Ugyanakkor az előadás maga nem ítélkezik. A
folyamat érdekelt bennünket, nem a végállapot. Meg akartuk mutatni, mik azok a
dolgok, amik motiválhatják és idejuttatják Karlt. Mindezt úgy, hogy messziről
elkerültük a kiskamaszos sztereotípiákat. Az írott szöveg stílusa és a történet
alapján kiderül, hogy váltókorban van a két gyerek. Eszköztelenek vagyunk. És
már csak azért sem lehet a kamaszklisékhez nyúlni, mert a 26 éves Sorbán Csaba
kapta a szerepet. Ráadásul gyűlölök és tagadok bármilyen előre legyártott
színpadi "játék-formulát".
- Az előadás jó részét maszkban játszod. Anélkül nem is
lehetne a hasadt személyiséget érzékeltetni?
- Természetesen lehet, és ez meg is történik előadásról
előadásra. A próbafolyamat elején jóval hosszabb ideig volt rajtam, aztán
redukáltuk a használatát. Vannak azonban helyzetek, amikor szükségszerűen
rámutat arra, hogy milyen mederben halad tovább az előadás egésze. Nem is
beszélve a maszk mint tárgy kultúrtörténeti hozadékairól.
- Obligát a kérdés az igazgatóváltás után: merre tovább?
- Obligát a válasz is: nem tudom. Ez egyelőre még egy többismeretlenes egyenlet.
Papp Tímea
kultura.hu,
2008. május 8.
|