Már tegnap is késő
Az apa és az anya már nemigen szeretkeznek.
Bakfis, kamasz gyermekeik sűrűn. Egymással. Fiuk szerint a szülők rég halottak,
a családfő szerint a mai fiatalokból kiveszett minden érték. Marius von
Mayenburg vázlatdrámája, a Lángarc öt szereplővel igyekszik megoldani a család
mint kiüresedett közösségi alapsejt szétrobbantását, a mai (polgári?) társadalom
felégetését.
A kecskeméti bemutató díszletét Mira János az égés és elégés színéből: parazsló
vörösből, üszkös feketéből vonta a falakra, dobogókra, heverőkre, tárgyakra. A
Színház- és Filmművészeti Egyetem vizsgaelőadásaként létrejött (Budapestre, a
Merlin Színházba is elhozott) produkcióban Hollós Gábor e. h., a rendező csupán
egy függönynegyeddel felérő fehér térelválasztót siklat olykor a jelenetekbe.
Kitombolhatja magát a szimultanizmus: az egybenyitott térben sokszor egyszerre
zajlanak a két nemzedék riasztó, taszító életeseményei. A névtelen szülők és a
testvérek (Olga, Karl) piros műbőrtől vérszínű ágya csaknem összeér. Látjuk,
hogy láthatnák (mit és miért tesz a másik fél), mégsem látják (illetve azt
hiszik: előttük nincs titok). Szeretnének egymástól megszabadulni. Az "öregek"
kivárással: pár év, s eltűnnek a házból a tinédzserek. A "gyerekek" kalapáccsal:
ezeknek a kivénhedt negyvenes koponyáknak úgyis mindegy.
Az egyik fél számítása beválik.
Gulyás Zoltán a passzív középszerűségbe - egy kis piába, egy kis fociba -
szürkült apát játszva csak a napi újság, a bűnügyi hírek periszkópján át képes a
világba kandikálni. Kéner Gabriella fakó tónusokkal is pontosan adja tudtul,
hogy az érdektelen desztilláltvíz-anya józan esze néha szénsavasan megpezsdül, s
teste felizzik még annyira, hogy időnként a hűsítő zuhany alá kelljen állnia (a
rendezésnek a Lángarc címet és a pirománia pokoli szimbolikáját
kiegészítő-ellenpontozó vízmotívuma így is megjelenik). Szarvas Attila - a
szerencsétlenségére épp ebbe a famíliába bemotorozó udvarló, Paul - hímnek
mulatságos, de nevetségessége mögött ott a sors-zanza, amely egy másik családot
s egy harmadikat kapcsol a kamaradarabba (egy család tehát az összesnek
modellje). Mindhárman megfelelően egyensúlyoznak a tudatosan leszállított,
mozaikos ábrázolás dresszúrájában elérhető komolyság és humorosság között. Ők a
vesztes többség (öt főből három), akik úgy-ahogy felismerik: holnap már késő.
A sötéten súlyos balhét Jarábik Klárának és Sorbán Csabának kell elvinnie a
görögös áthallású bosszúdráma-utánzat végzettörténetében (mely a befejezéskor
önmaga elől is megfut, nem meri vállalni a minden szereplőt elsöprő
tűzfolyamot). Leharcolt öltözékükben, ingerült, keserű szögletességükkel, nyílt
(s mégis kissé költői) testi markolásaikkal szerepeikbe ikerülve alakítják a
figurákat, elkülönítve ugyanakkor a rabiátus Karl kóreset tébolyát és a csábító,
majd csábuló Olga tehetetlen magakeresését. Mikrofonba kiáltott-dúdolt
szentenciáik nem szolgálnak javukra, bár ezek a felerősített megnyilvánulások
igazodnak a zenei aláfestés, valamint a terep és az öltözékek keltette
diszkódráma-érzethez. Ugyancsak problematikus az említett térelválasztó
vetítőfelületként történő alkalmazása, a sok (és sokszor hosszú) filmbejátszás.
Amit a Lángarc nyer a formai tördeltséggel, elveszti a szájbarágós
vallomásozások miatt. Valószínűleg pusztán a díszlet piros-feketéjében meg
lehetne oldani (főleg a hátsó falba vájt kockányi, neontól vörös zug bátrabb
kijátszatásával) mindannak "elmesélését", amit most a hatalmasra nőtt
emberarcok, szemek közelképéről olvasunk le s hangszalagról hallunk.
A sémaszerűen szegényes, de vitathatatlan igazságtartalmú látleletet Rácz
Erzsébet fordításában szólaltatják meg. A konfliktus társadalmi argumentálása
mellé a szerző bekényszerít egy másik (nagyobb, antropológiai) érvet: magának a
megszületésnek a rettegésével, undorával magyarázza, hogy anya és fiú, szülő és
gyermek csakis egymás ellenében létezhet. Kéner Gabriella a magzat öldöklő
világra hozására, a testi elválás marcangoló másodperceire emlékezhet a
vulgárpszichologizáló szöveg jóvoltából, Sorbán Csaba mint Karl utolsó
gesztusainak egyikével anyja fejét, ágyékát szentségteleníti meg: a bűnös
testtájakra benzint locsolva vesz elégtételt iszamos születés-rémálmaiért,
nővérére áthárított anyakomplexusáért, s feledkezik bele gyehenna-imádatába.
Hollós Gábor tehetséget árul el a stiláris polifónia, a jelzéses
eszközhasználat, a hirtelen visszafordított, visszahívott játékmozzanatok, az
időbontó térszervezés iránt. (A lángarc- és lángálarc-megfelelések kiválóak: az
összeégett Karl törzsi maszkja, az apa orcájára türemkedő lilaság...)
Egyik-másik megoldása mellé kérdőjeleket biggyeszthetnénk (a vendég Paul miért
nem abba a fülkébe siet zuhanyozni, amely oly tolakodó kiszögellése - az anya
kedvéért - a díszletnek stb.), az érezhetően túlbecsült színműből azonban, s ami
nagyobb érdem: a színészekből a kor félelmetes arcát hívta elő.
Tarján Tamás
kultura.hu, 2008.
január 22.