A naivitás
dicsérete az új Bodolay-vígjáték
Szövevényes, vérbő komédia és egyben kedves mese
Szigligeti Ede Liliomfija, amely a Szegedi Nemzeti Színház színpadán debütált.
Bodolay Géza rendezésében a pörgő poénok és a kínosan hosszúra nyúló jelenetek
váltakozását hol falról potyogó tányérok, hol vicces távolságtartással énekelt
dalok kísérik.
Aki a Liliomfi cím hallatán sóhajtva idézi fel a Makk Károly rendezte filmet
Darvas Ivánnal, Krencsey Marianne-nal és Dajka Margittal, az mást fog kapni a
Szegedi Nemzeti Színházban. Bodolay Géza rendező – ígérete szerint – szigorúan
követi Szigligeti Ede nagyváradi drámaíró, rendező történetvezetését. A pénteken
bemutatott, 1849-es társadalmi vígjáték a klasszikus komédia bonyodalmaival
dolgozik: az ártatlan lányka beleszeret a hírhedt „teátristába", de gyámatyja is
kiházasítaná. Bár pont a szerelmeseket szánnák egymásnak, ők erről mit sem
tudnak: megtévesztés, majd szöktetés árán lennének egymáséi. Végül persze a
kalamajka happy endbe torkollik, ám a megoldásig helyzetkomikumok sorát
élvezheti a nagyérdemű.
Elsőre Szigligeti nyelve idegenül, sőt modorosan hat, ám az előadás frissen
tartásában a társulat két új tagja vitathatatlanul oroszlánrészt vállalt.
Ferencz Nándornak köszönhetően Liliomfi számos új arcot kapott, a számító
cselszövőtől az odaadó Rómeóig, Vass Zsuzsanna pedig Mariska szerepében az égi
tünemény helyett egy igazi nőt mutat be. Elsősorban kettejüknek köszönhető az
is, hogy az előadásból „rendszeresen kihagyott dalok" kísérőből kiegészítő
elemmé válnak: a nóták a kiszólásokkal együtt a szereplők ki nem mondott
gondolatairól árulkodnak. A poénok a játék minden szintjén jól működnek. A
legharsányabb nevetést Szilágyi Annamária Kamilla nem annyira kisasszonyként, a
címeket a végtelenségig halmozó dr. Szilvai Tódorként Kárász Zénó váltja ki, de
Pataki Ferenc is arat a szerencsétlenkedő fogadós alakját magára öltve. A Borsos
Beáta által megformált lánya, valamint pincére szerepében Szívós László szintén
szerelembe esik, és szökni készül, bár naivitásuk inkább zavaró, mint bájos.
Sorban Csaba – szokás szerint – a Szellemfinek adott játékmester szerepében
tündököl, rendszeresen és egyáltalán nem zavaróan állítja meg a történetet
egy-egy kiszólással vagy épp a műbe csempészett Petőfi-verssel. Általa nemcsak
romantikus, történelmi is a színpadi kavalkád, és bizony a mára is rá-rámutat.
Azonban hiába pörögnek a poénok, és lendületes a játék, a legtöbb jelenet
kínosan hosszúra nyúlik. Túl jókat nevetünk Schubert Pisztrángjának különös
feldolgozásán, azon, hogy Szilágyi Annamária minden adottságát be meri dobni a
Liliomfiért folyó harcba, vagy épp a fogadóslány esetlen kérőjén, a Czene Zoltán
megformálta, tenyérbe mászó ifj. Schwartzon. A történetben rejlő giccsből
egyébként a díszletekre is jutott: a virágosminta-boomért Mira János felelős, a
jóval visszafogottabb jelmezekért Bianca Imelda Jeremias.
A színek, kapcsolatok és csalások karneválját falról lepotyogó tányérok, repkedő
parókák és a közönség harsány tetszése kíséri. A Szegedi Nemzeti Színház
Liliomfija pontosan annyit ad, amennyit ígér: biztonságos komédiázást, nevetést,
a valóságtól messze távol.
Kiss Tímea
Délmagyarország, 2016. február 1. |