Kacagtató Karnyóné
Keresztes Attila a közönséggel összekacsintó,
kacagtató, abszurd commedia dell’arteként állította színpadra Csokonai
tündérbohózatát a szegedi társulattal a kisszínházban.
Régen nevettem annyit szegedi színházi produkción,
mint most a Karnyónén, pedig Csokonai tündérbohózata nem tűnt vonzó darabnak,
felkészültem az irodalomtörténeti relikviától várható kétórányi szenvedésre. Nem
árt, ha előítéletei miatt időnként elszégyelli magát az ember. Ahogyan eddig,
Keresztes Attila most sem okozott csalódást a rendezésével: kreatívan porolta le
a régi szöveget.
Az alaphangot már az első jelenet megadta: Samu,
Karnyóné bolond fia a bolt egyik lámpájából kicsavart villanykörtét ajánlgatta
körteként a boltoslegénynek. Fodor Viola díszlete régi, lepusztult vidéki
szatócsboltot idéz fiókos faliszekrénnyel, pultként is szolgáló nagy asztallal,
poros számlakönyvekkel. A huzatos ablakon minden nyitásakor besüvít a szél.
Bianca Imelda Jeremias jelmezei a 18. századi viseletből merítenek, de aztán
egy-egy kiegészítő elemtől rögtön groteszkké válnak. A díszlet és a szegedi
társulatra újraszabott jelmezek is Keresztes nyíregyházi produkciójából jöttek,
a színészektől lett más ez az új verzió.
Nagy nyereség, hogy a két számító szeleburdi
szerepében újra együtt brillírozhat a bevált szegedi páros. Borovics Tamás
hórihorgas, német akcentussal beszélő, rizsporos parókában, talpig fehérben
alakoskodó Lipitlottya és Gömöri Krisztián francia divatot majmoló, feketébe
öltöztetett Tipptoppja méltó ellenfelei és remek ellenpontjai egymásnak. Szabó
Gabit kapafogú világrút banyává maszkírozták; finom humorral rajzolja meg a
„sóvár asszonyállat" karikatúráját, közben az emberi esendőségről is mesél. A
legösszetettebb feladat talán a Kuruzst alakító Pataki Ferencnek jutott, aki
„egy személyben doctor, borbély, alchimista, kéznéző chiromantista, zsibvásáros,
drótvonó, poéta, kosárkötő" – továbbá Csokonai mai reinkarnációjaként Mihály
feliratú csillogó pólóban adja a haját dobáló, önimádó popsztárt. A bővérű
Borist eleven természetességgel játszó Szilágyi Annamária rolleren gurul a
színpadra; vetkőztetéskor szoknyája minden rétegéből újabb tollpihefelhők
szállnak. Karnyóné bolond fiát női ruhában, kopasz fejére apró piros masnit
erősítve Sorbán Csaba erős groteszk ízzel formálja egyedivé. Szívós
László Lázárja szolgalelkű, jelentéktelen boltoslegényből válik hangosan
méltatlankodó lázadóvá. Rácz Tibor Karnyóként hálátlan feladatot kapott: egy
képkeret mögött kell némán lereagálnia a színpadi történéseket, mielőtt a végén
elmondhatja néhány mondatát.
Kazár Pál jó érzékkel megírt, stílusosan könnyed
kísérőzenéjét a Honfi Mónika (oboa, blockflöte), Kiss Márton (hegedű, brácsa) és
Kovács Gábor (szintetizátor) alkotta trió odaadással, humorral játssza.
A rendező és a színészek abszurd poénokkal,
gegekkel, improvizációkkal dúsították – vagy épp lazították – Csokonai olykor
nehezen követhető, régies szövegét. A hullámzó intenzitású előadásnak a
közönséggel összekacsintó, időnként szinte interaktív közös játékká alakuló
jelenetei bizonyultak a leghatásosabbaknak. Aki bírja az abszurd humort, jól
szórakozhatott ezeken. „Aki többet várna, menjen a londoni theatrumba" – ajánlja
már Csokonai is a záróbeszédben.
Hollósi Zsolt
Délmagyarország, 2013. szeptember 23. |