Élektra Helsingőrben, Helsingőr
a műhelyben
Nem mindennapi élmény intertextuális műhelygyakorlatot látni. Azaz két vagy
több, analóg vagy megközelítő műfajú darabból kiemelt részletek alapján megírt
szöveget színpadra vinni egy kerek, élvezhető, közérthető, egész estét betöltő
előadásban a vásárhelyi színművészeti egyetem harmadéves hallgatóival.
Dicséretre méltó kezdeményezés.
Shakespeare Hamlet, dán királyfi című tragédiájának vezérfonala több ízben
egybevág Szophoklész Élektrájának alapgondolatával, mindkét címszereplő apja
halálának okát, motivációját keresi, miközben az anyjával egybekelt, trónbitorló
nagybácsi gyilkos tettének megtorlását tervezi. A két remekműből kiléptetett,
testvérekké összekapcsolt Hamlet és Élektra gyásza mintegy tragikusabbá teszi az
amúgy is szomorú eseménysorozatot a Játék Helsingőrben című előadásban, ám
tervük kivitelezésére már erőtlenekké válnak, erejüket nem bírják összehangolni,
így hát a megtorlás csupán a shakespeare-i "előírás" szerint zajlik le, az antik
tragédia deus ex machina megoldása megmarad a kórus szintjén. Pedig az átirat
teret hagyott bármilyen végkifejletnek, még az analóg pályájú szereplők egymás
mellé való állítása is. Bizonyára érdekes lett volna, amint Hamlet és Oresztész
legyilkolja Claudiust és Aigisztoszt, látni Gertrud és Klütaimnésztra
haláltusáját, a Szellem és Élektra katartikus élményzáró kórusát, hallani,
megkettőződve bemutatni minden személyi és közös tragédiát, a kardok pengéjére
rávitt és a kupákba töltött méreg okozta hagymázas látomásként. De ezt egy másik
alkalomkor, talán. Ezúttal a helsingőri királyi udvarba érkezett színészek nem
Gonzágó halálát adják elő a híres Egérfogó-jelenetben, hanem Szophoklész
Élektráját mutatják be, produkciójuk eseményfonalát beleszőve a hamleti
tragédiába, így az intertextuális műhelygyakorlat interszcenériává válik.
Killár Kovács Katalin osztályvezető tanár koncepciójában a harmadéves színis
diákok váltogatják szerepeiket, az öt felvonásban elképzelt
színészmesterség-gyakorlatban ugyanannyi Hamletet, Claudiust, Gertrudot, de
néhány Opheliát, Poloniust, Laertest láthatunk, ami alkalmat ad mindenik előadó
diáknak bizonyos szerepkörrel való megismerkedéshez, beilleszkedésükhöz,
egyúttal rátermettségüket is felmérendő. A teljesség igénye nélkül néhány
alakítást meg kell említeni a legkiválóbbakból, ami cseppet sem szorítja
háttérbe a meg nem említetteket, hiszen tulajdonképpen csapatmunkáról van szó.
Boros Mária Hamlet női pandanjaként jelenik meg Élektra szerepében, mindvégig.
Bokor Barna Claudiust kissé humorosra fogta, Poloniusként megközelíti szerepét,
Laertesként megcsillogtatja vívótudását. Boldizsár Emőke alakítja a
legemlékezetesebb dán királynét. Györffy András inkább az ösztönöktől hajtott
Hamlet alakítója, míg Téglás István jobbára az értelmiségi beállítottságú,
intellektuel típusú Hamlet megformálója. Benczédi Eszter ámulatba ejtően hamvas
Ophelia. Bodolai Balázst maga alá gyűrte Hamlet emberi nagysága, lelki tusája.
Bálint Éva Opheliája érzékeny bakfis, mintegy megelőzve sorsának tragikus végét.
Sorbán Csaba először ügyefogyott Cornelius, azután a vidámságot teremtő Claudius,
majd visszafogottabb Polonius, később a dán királyfi titkát jó barátként magába
záró Horatius, a legvégén pedig a világ összes szomorúságát szívén viselő,
élettapasztalattal felvértezett, felnőtté vált Hamlet.
Stracula Attila
Erdélyi Napló, 2003.04.22.
|