Harcos és áldozat
Az 1972-ben Münchenben
született Marius von Mayenburg a lázadó, ’68-as nagy generáció – (apák ellen)
lázadó – kisfiát tisztelhetjük. A származás és a lázadás nem csak jelképes:
Mayenburg apja a hajdani NDK-ból érkezett (így lázadt az ottani rend ellen),
hogy aztán gyermeke a lázadó apák által felépített rend fojtogató kliséi
(család, iskola, stb.) ellen lázadhasson – immár szabad társadalomban,
szofisztikált környezetben. Csak kicsit lennék rosszmájú, ha az előző mondathoz
azt is hozzátenném: noch dazu jó pénzért. Az 1998-ban a müncheni Kammerspielében
bemutatott Lángarccal a német színházi élet fenegyerekeként feltűnt, díjakkal
elhalmozott Mayenburg ugyanis sokak szerint mára piaci konjunktúrát kihasználó
színdarabgyáros lett. (Lásd Koltai Tamás kritikáját A csúnya Új színházi
bemutatójáról, az Élet és Irodalom idei, 19. számában.) De a Lángarc még nem a
tudatos drámaexportőr produktuma, arról nem is beszélve, hogy Hollós Gábor
rendező szakos egyetemi hallgató vizsgaelőadásaként történő kecskeméti
bemutatása bátor, progresszív húzásnak tekinthető. Még a „hírös városban” is,
ahol a színházlátogató közönség – például Bodolay Géza és Juronics Tamás
rendezései révén – rendszeresen ismerkedhet a színházi alternativitás
jelenségével.
Mayenburg módszertani alapvetése kétségtelenül termékeny lehet: az író a kemény
világ markáns figuráinak realisztikus dialógusait veti „szociós” stílusban
papírra, de közben arra törekszik, hogy nyelvében értékes, műgonddal készített
míves műalkotást hozzon létre, ne pedig a mindennapi életből „egy az egyben”
kiragadott jeleneteket adaptáljon dokumentarista módon színpadra. Ez az
ellentmondás (amely feszültségkeltő, „darabvivő” is lehet) érződik a Lángarc
előadásán is. Persze igen sok múlik a színészeken és a rendezésen is.
Hollós előadása nehézkesen indul, és csak lassacskán „melegszik be”. Az előadás
kezdeti nehézkessége darabhű. Mayenburg ugyanis apró képek sorba helyezésével
operál, és ez a mozaikos szerkesztés nem nyúlt lehetőséget a szereplők árnyalt
jellemzésére. Még akkor sem, ha eleinte csak négyen vannak: Apa, Anya és
gyermekeik, Olga és Kurt. A tucatnyi apró jelenetben a szereplők furcsán
monologizálnak, és nem szokványos, hétköznapokra jellemző párbeszédeket
folytatnak. Nyelvezetük a realisztikus helyzetekben is (ebédlőasztalnál, éjjel
az ágyban, stb.) metaforikus, vagy legalábbis nem természetes, a monológok témái
pedig néha egyenesen bizarrak és filozofikusak (visszaemlékezés a születésre, a
szimbolikus és valóságos bombakészítés módja, stb).
Az apró jelenetek sűrű változása végig jellemzi az előadást, a rendező ennek
megfelelően igyekszik számos kicsi, intim teret kialakítani a rendelkezésre
álló, igen szegényes eszközöket jól alkalmazza: függönyhúzogatással,
paravánfal-mozgatással, világítással elkülönülő tereket hoz létre. A
széttöredezettség benyomását eleveníti fel a vetítés gyakori alkalmazásával is.
A szereplők egyes monológjaikat filmfelvételen adják elő, de mozgóképkockák
néhány külső helyszín impresszióját is felkeltik. A rövid jelenetekben gyakran
térnek vissza a szereplők, így elkerülhetetlen, hogy a figurák jellemvonásai
előbb-utóbb árnyaltabban is megmutatkozzanak. A kecskeméti Lángarc előadásán a
néző számára követhetően és élvezhetően először az Apa figurája (Gulyás Zoltán
alakítása) tárul fel.
Gulyás rövid megszólalásaival, mimikájával és apró gesztusaival tipikusan mai
alakot jelenít meg. Az ötvenes évei felé járó, nem is megkeseredett, hanem
egyszerűen elhasználódott diplomás férfi tudatát jórészt a média nyomorította
meg: beszűkült aggyal állandó tájékozódásra törekszik, amely abban merül ki,
hogy szinte egy percre sem tud elszakadni kedvenc (bulvár)lapja rendőrségi
híreitől. Kényszeres hírfogyasztó szokásgyakorlására rámegy a házassága
(felesége éjjel az ágyban hiába kínálkozik, a férj cseppet sem érdeklődik a
házasélet iránt, csak újságot olvas), és a gyermekeivel zajló tartalmas
kommunikációra sem jut sem ideje, sem energiája. Az előadáson Gulyás formál meg
leginkább életszerű figurát, alakítása nyomán megfigyelhető: a Mayenburg-darabok
előadásának is csak hasznára válik, ha hagyományos módon és eszközökkel (is)
ábrázolt, karakteres figurák akcióznak a színpadon. Jarábik Klára (Olga), Sorbán
Csaba (Karl) és Kéner Gabriella (Anya) szerepfelfogása abban tér el Gulyásétól,
hogy életszerű figura megformálása helyett mindhárman inkábba szöveg expresszív
interpretációjára helyezik a hangsúlyt (ez kicsit sem idegen a
Mayenburg-előadások megszokott stílusától). Persze ez nem mindig és nem
egyformán jellemző rájuk. A jelenettől is függ (hogy ti. mennyire metaforikus,
vagy hétköznapi), a rendezői koncepció (ha tudatos és következetesen
megvalósított)pedig teljes mértékben meghatározhatja a játékmód stílusát.
Hollós Gábor pantomimszerű jelenetben rendezi meg Olga és Paul (Olga udvarlója,
Szarvas Attila alakításában) első közösülését. A csak jelzésszerűen ruhátlan
szereplők mozdulatsorozata eleve nem keltheti a valóság impresszióját, és ha e
látványhoz realisztikus párbeszéd társulna, akkor a jelenet minden bizonnyal
ordítóan banális lenne. Ez elkerülendő is, a szereplők nem a helyzethez illően
intonálnak. Sorbán Csabának van relatíve a legkönnyebb dolga: Karlon a darabban in concreto elhatalmasodik a téboly, így figurájának megjelenítésében bármilyen
extrém fogás adekvátnak tetszhet. A kérdés csak az – az egész darabra
vonatkozóan -, hogy Mayenburg színműve egy beteg kamaszról, vagy inkább a beteg
társadalomról szól-e. Ha az utóbbi az igaz, akkor – stílszerűen, német szlenggel
szólva – a darab egy kicsit mache: indokolatlanul túlhangsúlyozott benne a
keménykedés, a megdöbbenteni akarás. Mert azért nem tipikus, hogy egy
ingerszegény környezetben és szeretetlenségben felnőtt kamasznak logikusan
bombagyáros gyújtogatóvá és szülőgyilkosság kell válnia.
Hollós Gábor az ellentmondásos alapanyagon kitartó ügyességgel igyekszik „fogást
találni”, ami hol jobban, hol kevésbé, de sikerül is neki. A színészek közül
Jarábik Klárának van a legtöbb lehetősége különböző arcait megmutatni, a többiek
is színvonalasan abszolválják feladatukat, de játékuk – feltehetően a szerzői és
rendezői elvárásoknak megfelelően – az előadás elejétől a végéig egy síkon, bár
különböző érzelmi hőfokon, de stílusában azonos hullámhosszon marad.
Kutszegi Csaba
Irodalmi Jelen,
2008. július-augusztus