„Groteszk embercirkusz”
Az alcím „tökéletesen valószerűtlen százhetven
éves történetnek” titulálja Gogol darabját, amely B.(odolay Géza) friss, Honti
Rezső fél évszázados mondataihoz képest lényegretörőbb és kevésbé cirkalmas
fordításában hangzik el.
– Ez olyan messze van Gogoltól… Szégyen… – hajoltak össze nénik a kecskeméti
vendégjáték szünetében. Azt azonban nem sikerült kiderítenem, vajon mire
gondoltak, pontosan mi is az a nem-gogoli. Talán a nem korabeli szobabelső és
jelmezek, esetleg az eltúlzott alakok, netán a nőt játszó férfi vagy Dunyaska
frakk alól kivillanó, barnára mázolt cicije? Vagy az, hogy a Juronics Tamás
rendezte Háztűznéző nevettetni kíván, s szinte feydeau-i elemeket forgat abszurd
játszadozásba? Esetleg az oroszos miliő hangsúlyozott mellőzése: hogy amikor a
háztűznézők a háztűznézettnél teáznak, szertartásos mozdulatok és pompás
szamovár helyett néger szobalány szervíroz porcelánkannából nyeglén, egyes
férfiasságokat le is forrázva, mint valami brazil szappanoperában?
Az alcím egyfajta illúziónak, „tökéletesen valószerűtlen százhetven éves
történetnek" titulálja Gogol darabját, amely B.(odolay Géza) friss, Honti Rezső
fél évszázados mondataihoz képest lényegretörőbb és kevésbé cirkalmas
fordításában hangzik el. A történet szerint Padkaljószin udvari tanácsos
házasodási ábrándját Fjokla Ivanovna házasságszerzőnő igyekszik kielégíteni,
miközben az ajánlott arának, Agafjának is több áhított nemesi kérőt szervez.
Padkaljószin harmatos szándékát Kacskarjov katalizálja, ráveszi barátját, hogy
rögvest keressék fel a lányt, ám a női szalonban már felsorakozott a többi kérő
is: Rántotta, Anyucskin, Csócsálov, valamennyi különleges figura, majd Sztarikov
kereskedő. Mindenféle bonyodalom során Kacskarjov barátja felé hajlítja Agafja
szívét, neki is látnak a menyegzői előkészületeknek, ám a vőlegényben
felülkerekedik tétovasága, kiugrik az ablakon, s a menyasszony hoppon marad.
Almási-Tóth András dramaturg lényegében érintetlenül hagyta a cselekményt,
mindössze a viszonyokat rendezte át némiképp, hogy minden csepp komikumot
kisajtoljon a helyzetekből. Rubold Ödön Kacskarjovja merő szemétségből segítené
barátját feleséghez, hadd ízlelje ő is a házasélet gyötrelmeit. A három kérő
közül Sorbán Csaba kitömött, pohos Rántottája remek epizóddal hívja fel
magára a figyelmet. A házasságszerzőnőt alakító Sirkó László ügyel arra, hogy
ripacs eszközök nélkül legyen mulatságos. Magyar Attila gyámoltalan, jó szándékú
és enervált Padkaljószint játszik, fergeteges komikummal és pontos
tempóérzékkel. Beszédes az a többször ismétlődő szituáció, mikor a kinyíló ajtó
mögé kerül, ilyenkor tökéletes bolondnak tűnik, a nagymonológnál viszont arról
győz meg, hogy nincs más lehetősége az életre, mint a házasság előli menekvés.
Gidró Katalin tinédzser Agafja, fogalma sincs még a világról: összevág magának
egy ideált a kérők képeiből, ám az eredmény egy gnóm lesz, s ezt Agafja maga is
felkacagva, mondhatni, önreflexív módon ismeri el. Valamennyi szereplő
árnyalatok nélküli vígjátéki figura, általános harsányságuk azonban nem
erőltetett, hanem zavarodott viszonyokat ábrázol, s ennek a belső lelki
kuszaságnak remek kifejezői Földi Andrea jelmezei: csupa jól szabott (vagy
éppen ízléssel elszabott) pepita vagy kockás vagy pöttyös vagy tapéta-sormintás
vagy egyszerűen csak álombeli karakterdarab.
Nyugtalan, álombeli hangulatot kölcsönöz Székely László díszlete: a fekete-fehér
virágmintával kitapétázott trendi szobabelsők, melyek akár mediatizált világunk
valóság-show-kból merítkező ízléstelenségére is utalhatnak, de utalás nélkül is
remek háttérként szolgálnak a kibontakozó groteszk világhoz. A szobákból kettő
van: Padkaljószin és Agafja nappalija; ez utóbbiba illeszkedik az előbbi, vagyis
ereszkedik hátsó fala – ennek kiemelésével az eredeti első két jelenet egymásba
csúsztatható, ami azért érdekes, mert a házasságszerzőnő így egyik jelenetből és
nappaliból sétál a másikba. Agafjánál mutogatja a kérők képeit, majd az
elutasítástól csalódottan elhajigálja őket, de a gombóccá gyúrt papírokat már
Padkaljószinnál szedi össze. A díszlet szobák nem igyekeznek valóságos térnek
látszani, nincs ugyanis plafon, rálátunk a színi gépezetre, reflektorokra,
egyszóval mindarra, ami nyilvánvalóvá teszi, hogy ez nem a valóság, hanem
illúzió. (Más kérdés, hogy az illuzionisztikus teret következetlenül használják,
hiszen Padkaljószin ki-be jár a tapétán, de a menyegző elől mégis csupán az
ablakon át tud elmenekülni, ha viszont ez azt akarná sugallni, hogy a
közeledő házasság okán záródnak el a fali kiskapuk, akkor a már nős Kacskarjov
sem sétálhatna át a virágmintákon.)
Egy rendezői ötlet nyomán Agafja szolgálója, Dunyaska szerepe túlnő az
eredetin. A vágysugárzóan hányaveti, festett néger Jarábik Klára valamiféle
bűvész. Mindkét felvonást ő indítja (illetve zárja) mutatványaival, köztük a
szereplőket színre varázsló (illetve onnan eltávolító) számával. Alakja
kiterjeszti a darab értelmezését, s talán nem erőltetett teória ezen a ponton
feleleveníteni a Szegedi Kortárs Balett egy korábbi munkáját: ideidézni Juronics
Tamás Trallala című koreográfiáját. A hajdani etűdsor ugyancsak a cirkuszt
tematizálta a párkapcsolat vizsgálatához; a szereplők sminkelt arcú bohócszerű
figurák itt is, ott is. Mintha ugyanaz az indulószerű, pergő dallamvilág kísérné
a Háztűznézőben a kérők megmozdulásait, mint ami a Trallala burleszk betéteit;
Nino Rota édeskés melódiája pedig szervezőelemmé teszi a giccset, Agafja
lassított felvételként vonul előre, mint maga a boldogság, ahogyan ugyanez a
zenemotívum különítette el a Trallala női fehér bohócának lírai táncát is.
Végül a két zárókép szinte emblematikus kiegészítője egymásnak. A Trallala
dramaturgiája szerint a cirkuszi etűdöket egy szomorú zenebohóc (Juronics Tamás)
emlékei, vágyai kísérik: időről időre előtáncol a már említett, elérhetetlen
Pierrette-figura. Az akkori fináléban Juronics és a társulat egy emelvényen áll,
a rájuk pergő fehér liszt időtlenséget érzékeltet, s a szomorú férfi bohóc
távolról nézi elérhetetlen női párja táncát. Mindez a Háztűznézőben inverzére
fordul: a nő számára válik elérhetetlenné a férfi. Minden komikus vonása
ellenére a Háztűznéző lehangoló vízióval zár. Az elhagyott Agafja menyasszonyi
ruhában, széttárt kezében két gyertyát tartva áll az esőben, körülötte a
riasztóvá vált álomalakok, ismét érezni az időtlenséget, eltűnik a fal két
panelje. Az érzelmi viharból magányosan kikerülő nőt látjuk, s világossá válik,
hogy a háztűznézés aktusa, avagy társadalmi viselkedésünk és szokásaink a
Trallala alcímként jelölt műfajával jellemezhetők leginkább: „groteszk
embercirkusz”.
Sz. Deme László
Színház, 2007. július