A csoda nem jön
Az igazságszolgáltatást nem lehet megvásárolni. A
világon mindent meg lehet vásárolni. Nem nehéz kitalálni, melyik állítás győz
Dürrenmatt groteszk darabjában, Az öreg hölgy látogatásában, amelyet Hollós
Gábor aktuális párhuzamokra okosan rájátszó rendezésében sikerrel mutattak be
pénteken a kisszínházban.
„A színésznek nem sok kell: jó szöveg, ami vág" –
vallotta Dürrenmatt, akinek mindkét felesége színésznő volt, tudta, miről
beszél. 1956-ban írt tragikus komédiája, Az öreg hölgy látogatása jó szöveg,
vág. Annyira aktuális, hogy elbizonytalanodtam, elő kellett keresnem a régi
Modern Könyvtár-kötetet, hogy ellenőrizzem: a zavarba ejtően frissnek tűnő
mondatok tényleg benne vannak-e. A dramaturg, Németh Nikolett nemigen tett
hozzá, inkább húzott belőle jó sokat – például a Végrehajtó rövid, de fontos
szerepét biztosan nem hagytam volna ki, hiszen arról beszél: a virágzó országban
csődbe került várost kell mindenestül lefoglalnia.
Hollós Gábor alkotótársaival igyekezett a lényegre
koncentrálva színpadra állítani a darabot, a három felvonást két részbe
gyömöszölték, de nincs hiányérzete a nézőnek, kompakt, tempós előadást kapunk,
világosan kibomlik belőle a groteszk történet. A szegény, megvetett Kläri
Wascher 45 év múltán mint Claire Zachanassian, a világ leggazdagabb asszonya tér
vissza lepusztult szülővárosába, hogy elégtételt vegyen sérelmeiért. 500 milliót
ajánl fel a válság sújtotta városnak, ugyanennyit nyomorgó polgárainak. Egyetlen
feltétele van: öljék meg ifjúkori szerelmét, a köztiszteletben álló családapát,
boltost, Alfred Illt, aki annak idején egy jobb partinak számító nő miatt
gyermekével együtt megtagadta őt.
Ötletes, jól használható, absztrakt színpadképet
talált ki Fecsó Andrea díszlettervező: a nyitóképben lejtőn – fémszerkezetre
helyezett fapallókon – fetrengenek a várakozó gülleni polgárok; mögöttük az
üdvözlőtranszparens: Welcome Klári. A díszlet forgószínpadra eső mobil fele
elfordulva jeleníti meg Illék boltját, Claire szállását. A kisvároson átsuhanó
expresszvonatokat hang- és fényeffektusok jelzik, a güllenieket játszók a
színpad előterébe lépve vicces pantomimmel reagálják le a szerelvényeket.
Köszöntőműsoruk olyan, mintha egy mai bornírt tehetségkutató show paródiája
lenne. A rendező ezzel is igyekezett hangsúlyozni: itt és most is történhetne.
Koczka Ferenc és Kovács Gábor rövid songokat komponált a produkcióhoz –
„Egyelőre még Európában élünk. Egyelőre még nem vagyunk pogányok" éneklik a
gülleniek –, ezek a kissé didaktikus, de áthallásos dalocskák még groteszkebbé
teszik az előadást.
Fekete Gizi egy tántoríthatatlan, monomániás
asszonyt mutat meg Claire Zachanassian figurájában, akit megedzett az élet, aki
megundorodott az emberektől, aki pontosan tudja, hogyan működnek a dolgok, mi
hajtja a világot. Amikor elutasítják ajánlatát, gúnyosan csak annyit mond: „Én
várok". De ebben az is benne van: ismerlek benneteket. A színésznő Schiller
Stuart Máriájának emlékezetes Erzsébet királynőjeként ugyanezen a színpadon
pontos látleletet adott már a hatalom természetéről; Claire is egy kíméletlen
királynő: csak őt nem a rangja, hanem a megszerzett pénze teszi uralkodóvá. „A
világon mindent meg lehet vásárolni" – mondja. És belátjuk: igaza van.
Az Alfred Illt életre keltő Jakab Tamás
sallangmentes természetességgel játssza a lelkiismeretét elaltató, naiv
kispolgárt, aki csak lassan és hitetlenkedve döbben rá, hogy a manipuláció
áldozatává válhat; azzal, hogy a gülleniek hitelből őrült vásárlásba kezdenek,
az ő halálos ítéletére ütik rá a pecsétet. Borovics Tamás gátlástalan
manipulátornak mutatja a jellegzetes kisvárosi polgármester-figurát, aki úgy
tesz, mintha lennének elvei, de bármikor kész félretenni azokat, ha érdeke úgy
kívánja. Konkrét polgármester is eszünkbe juthat róla. Sorbán Csaba papja
is tenyérbe mászó, kétszínű figura: ő is új reverendába bújik, új keresztet is
csináltat. Jók a többiek is, közülük Szívós Lászlót és Báhner Pétert emelném ki:
előbbi az egyik vak eunuch, a 8. férj és a riporter, utóbbi a vasutas és a tévés
műsorvezető szerepében ad már-már paródiába hajló, humoros karakterábrázolást.
Jókor tűzte műsorra a színház Dürrenmatt
tragikomédiáját: Fekete Gizinek is tartozott már ezzel a jutalomjátékkal, és
aligha találhatott volna aktuálisabb darabot. A jólét, a szebb jövő ígéretével
elkábított fogyasztáscentrikus választópolgár elgondolkodhat emberi
alapértékekről, lelkiismeretről, manipulációról, a pénz hatalmáról.
Hollósi Zsolt
Délmagyarország, 2013. december 2. |