Szoci-show
Van színpad, persze, hogy van, de Bodolay rendre
lebontja, persze nem fizikailag, hanem játékrendileg, ily módon a rivaldán
túliak és inneniek között többször eltűnik a választóvonal. Hogy erre mi
szükség? „Csak” az, hogy ami a deszkákon történik, az egyben a nézők személyes
közelmúltja…
Sok a piros, a díszletforgás és a jövés-menés,
mozgalmas és dinamikus minden, fullon szólnak a hetvenes évek legismertebb
magyar slágerei, az Illés zenekar még mindig jó. Aki elmúlt harminc, annak sok
minden ismerős, ha máshonnan nem, a tévéből, van dísztribünre emlékeztető
emelvény, mackónadrág és öltözékbeli társai, a hetvenes évek táján járunk.
Lónyai doktor a disszertációját készíti, a memória
rendellenességeit kutatja, mint később kiderül, téma-motivációja személyes, az
apja semmire sem emlékszik a saját életéből, a gyerekére, de még a feleségére
sem. A klinikán rátalál egy hiperamnéziában szenvedő páciensre, aki viszont épp
ellenkezőleg, semmit sem képes elfelejteni, s ez elviselhetetlenné teszi számára
az életet. A doktor összeereszti a két embert, s – némi mellékszálakon túljutva
– a végén mindketten visszazökkennek a normális kerékvágásba.
A semmire sem emlékezés eleve vígjátéki helyzet,
nem véletlenül vált az amnézia filmek hosszú sorának kiindulópontjául. A minden
jelentéktelen, csip-csup ügy felidézése sem komikum nélküli, a két extrém
karakter ütköztetése tehát eleve megszabja a darab tónusát. A szituáció
bármilyen körülmények között működőképes, az csak ráadás, hogy mindez
társadalomrajzi háttér előtt játszódik, némi politikai pikantériával színezve a
helyzetet. Színezve, mondom, s nem átitatva, mert olybá tűnik, hogy egészen
minimális szövegcserével bárhol, bármikor játszódhatna a …hm darab(?) vagy
inkább csak egymás mellé pakolt, bár egymással összefüggést mutató
helyzetgyakorlatok halmaza?
Mert a színmű, mint olyan meglehetős szerénységgel
van jelen a produkcióban, jóindulatú eleganciával maximum töredéknek
nevezhetnénk azt, amit Bodolay felöltöztetett.
Nem is akárhogyan, bár az elismerés Janus arcú,
mert egyrészt arra a játékmesteri bravúrra vonatkozik, ahogy Bodolay az egész
előadást hatalmas rutinnal, könnyedén a színpadra dobja, csak, hogy – és itt jön
a másrészt – ez csupán egy okos, művelt, nagy vizuális fantáziával rendelkező
színházi alkotó hókuszpókusza.
Persze, nehéz elképzelni, hogy Bodolay show-ja
nélkül mi maradna a darabból, el is engedi magát, a szöveganyagba belesző
gegeket, áthallásokat és asszociációkat, a látványvilágot pedig a maximumra
turbózza, nem riadva vissza a vastagon ironizáló vetítésektől, s a vég
esztrádszerű levezénylésétől sem.
A szereplők csupán karakterek, tehát nem jellemek,
így nagyon megformálásról sem lehet beszélni, mindenki eltalált valami
jellegzetest, s azt hozza a feladatnak megfelelően. Az ilyesféle figurákhoz
egyfajta sajátos humorérzék szükségeltetik, hajlam az abszurditásra, képesség az
egyszerre belülről és kívülről láttatásra, nos, ez az, ami a mai magyar
professzionális színjátszásban többnyire hiánycikk, s csak részben azért, mert
mindez nem tanítható.
A hagyományos színészi eszközök lecsúsznak az
előadásról (s most mindegy, hogy sutább, vagy sikerültebb), egyedül Sorbán
Csaba (a túlemlékezős Tóth Bogyó szerepében) érinti meg azt a stilizációs
szintet, amit ez a konstrukció megkívánna. Jakab Tamás (a mindent elfelejtő apa)
ugyan „játszik”, ám ezt az ő figurája kibírja, mindemellett Jakab színészi
habitusának köszönhető, hogy ez nem kibillentő.
Az előadás ensemble jellegű, a színpadon
folyamatosan tobzódik a hang és a látvány, de ebből azért olykor ki vagyunk
zökkentve, érzékeltetve, hogy rólad, rólunk, magunkról beszélünk. A nézőtéren
többször kigyúlnak a fények, szinte összekeveredünk a színpadon lévőkkel,
ráadásul a színészek ilyenkor oly keresetlenül jönnek-mennek, mintha csak
közülünk valók lennének.
Tasnádi István Memo című darabja arról szól, hogy
kell-e nekünk mindig, mindenre emlékezni? Választ is kapunk: politikailag tuti,
hogy nem, magánéletileg meg pláne!
De, egyébként minden színházi estére sem muszáj.
Ibos Éva
tiszatajonline.hu, 2013. november 1. |