Pillantás a vagonról
A Kehelyhez címzett vendéglő teraszán a darab
szereplőiből alakult zenekar – a kecskeméti diszharmonikusok – virtigli
sörbunkosokkal kínozza a nagyérdeműt, amíg az, a Švejk, a derék című produkcióra
gyülekezik. Úgy kell a „Helyfoglalás érkezési sorrendben!” imperativusára
hallgatónak, ha a bejáratnál előre tülekedett: a kedvezőbb látószög ára egy
extrém koncertélmény, a kvantitatív vagy kvalitatív hallásromlás kockázata.
Amikor a zenedeszant nagy sokára egybegyűltté nyilvánítja a publikumot, a
teremre rátelepszik a csend áldott békessége. Rövid a csend, rövid a béke: a
nyitányból ugyanis menten a Ferdinánd őfelsége elleni merénylet történelmi
következményeibe csöppenünk. Világháború lesz, mondja Bretschneider
titkosrendőrnek a csehó fölött ívelő hídról a cselekménybe aláereszkedett Švejk,
amiért is letartóztatják – éppen a háború hírét terítő rikkancs érkezésekor.
„Tudja, nemrég volt egy esetem – példálózik a rendőrkapitány az őrszobán az
önmagát hivatalos hülyeként aposztrofáló főhős előtt. – Valakinek a földjén
kiástak egy csontvázat. A törvényszéki orvosok szerint pontosan negyven éve lett
gyilkosság áldozata, és én akkor lecsuktam a föld tulajdonosát, aki éppen
harmincnyolc éves volt a keresztlevele szerint, és beleőrült, hogy két évvel a
születése előtt kellett gyilkolnia, de a törvényszéki doktor urak azt mondták,
hogy épelméjű, és fel is kötötték gyilkosság miatt. Érti, Švejk?" Hogyne értené?
Sorbán Csaba talán azért született, hogy magyarföldön ezt a szerepet
valakire ki lehessen osztani. Szinte mozdulnia sem szabad, a fizimiskája
sugározza a figura lényegét.
Ne turkálja az orrát a katona, ami közben a földön túli kilátásokról kapja az
eligazítást, még akkor sem, ha lepedékes légzőnyílással nem illik raportra
megjelenni Szent Péter színe előtt – szólítja meg a notórius gusztustalankodót
Katz tábori lelkész. A megismétlődő intelem mintegy keretjáték ahhoz a
történethez, amelyben a halálra termett Lukas főhadnagy és a hősi bevégződés
iránt csöppet sem fogékony tisztiszolga, Jozef Švejk sorsa szeszélyesen
összefonódik, majd elválik egymástól, a végzet diszkriminatív természete okán.
Lukas főhadnagy elnyeri kártyán Katz tábori lelkésztől a szolgáját, teljesen
tisztességes minőségbiztosítási körülmények között: a tétadó előrebocsátja,
„őrült nagy marha, és nagyon érdekes figura", amit majd a tiszti puccerré
előlépett Švejk is rögtön megvall gazdájának, még a munkába (rontásba) állása
előtt: „Óberlajtnant úrnak jelentem, én már kiskorom óta nagy hülye hírében
állok. Mindig arra törekszem, hogy valami jót tegyek, és sose jön ki belőle más,
csak valami kellemetlenség, nekem is, meg a társaságomnak is." A švejki
jótétemények sorozata Lukast a hátországi operettfőhadnagyi jólétből a front
első vonalába, a halálosztagba sodorja.
Szerkezete és hangneme alapján a Magyar Fruzsina szöveggondozásával született
darab dramatizált, brechtiesített pikareszk. Ádám Tamás rendezésében az örök
civil kalandjait – hirdeti a színlap – a prágai Kehely (obsitos) törzsvendégei
adják elő. Ám, meglehet, ez a Švejk-film valahol belül, a frontra vezényelt
katonák kollektív álomvilágában pereg. Báhner Péter (Bretschneider,
Csendőrparancsnok), Fazakas Géza (Báróné, Kalauz, Vodička, Ságner), Hernádi
Szabolcs (Schwarcburgné, Biegler), Kedvek Richárd (Katy, Főkalauz, Schrőder),
Kertész Richárd (Kraus, Illető), Rimóczi István (Palivec, Palivecné,
Csendőrjárőr, Schwarcburg), Szarvas Attila (Lukás), Szokolai Péter (Néni) és
Turi Gábor (Wendler, Kákonyi) neve az ábécé szigorú sorrendjében került a
plakátra – aligha a stáblistaszerkesztő kényelméből. Az ismert regényepizódokkal
operáló darab kiválasztásában a második igazgatói ciklusa végéhez közeledő
Bodolay Géza egyik színházvezetői erénye tükröződik: a jó stratégiájú
műsorpolitika esélyt teremt a megmutatkozásra a társulat valamennyi színészének,
ami közben azonban a teherviselés (a terhelés) arányos, sőt igazságosnak
érezhető. Ha kiütköző teljesítményt akarok feljegyezni – Fazakas Bárónőjét,
Kedvek Katyját, Rimóczi Palivecnéjét vagy Szokolai Nénijét –, hamar ráocsúdom:
valójában Dőry Virág jelmeztervezői leleményeit, az átváltoztató képességét, az
ötletekben való mértéktartó tobzódását méltatom.
Mira János színpadlátványa szintén a stupid egynemű közeget, az emberi univerzum
agyvelői pástétom-homogenitását hangsúlyozza. A középponti objektum a
kocsmabelső, amely már első pillantásra is inkább emlékeztet páncélozott
felszíni óvóhelyre, mint vendéglőre. A cselekmény folyamatában aztán
multifunkcionálissá válik a helyiség. Itt hágja meg Švejk a gazdája
hölgyvendégét, amiért is a férj, Wendler hadiszállító párbajt kezdeményez. Nem
azért követel elégtételt, mert a feleségét a főhadnagy lakásán érte tetten,
hanem mert az a látszat keletkezett, mintha a puccerre lett volna bízva a
felszarvazás. A bunker később vasúti kocsivá alakul. A háttérben bontakozó újabb
dámaaffér közepette, a vonat folyosóján játszódik az emlékezetes vészfék jelenet
Sorbán és Fazakas (Kalauz), illetve Kedvek (Főkalauz) között: ebben hatol
be legmélyebben a rendező a Forman–Menzel- féle, burleszkes karakterábrázolás
technikájába. A lefokozódás és egyben a vég felé haladás folyamatában a kupés
kocsi a front felé robogó/döcögő félkomfortos marhavagonná alakul, majd az
utolsó kenet színhelyévé, tábori kápolnává válik. Katz lelkész delíriumos
búcsúszózatához Mira érces- rozsdás, földszínű hátteret fest.
A vagon fölött útemelvény ível. A semmiből a semmibe tart, s alatta folydogál a
lassú sodrú halál. A hídról ereszkedik alá, s oda tér vissza gazdája élete
végeztén a főhős, aki e keretformáció okán mintegy narrátorrá, az író személyévé
testesül (Sorbán arcvonásai hasonlítanak Hašekéra). „Emlékét némi
nyugtalansággal gyászolom" – mondhatná Švejk Alfieri ügyvéd szavaival (Pillantás
a hídról) a modern végzetről. Ami Millernél Eddie Carbone irracionális
szenvedélye, az Hašek főhadnagyánál az irracionális katonaidentitás. A standard
téboly motorja: a szabályszerűség. Zűr, zavar, sietség szövedéke a történelem.
Önjárgány. Van, mert lennie kell, s mi benne élünk, mert ez így természetes. Ám
lehetséges az is, hogy szintúgy átléphessük, amiként az gázol keresztül
mirajtunk. A fordított szimbiózis: hízzunk attól, hogy nem egymásból
táplálkozunk. Sorbán Švejkje üdvözült bárgyúságával a fordított
szimbiózis letéteményese: önkéntelen békeharcos és szabadsághős. Az esélyünk! A
Švejk, a derék az idei szezon káoszkultusz- darabjai sorába illeszkedik (56 06 /
őrült lélek vert hadak, A kétfejű fenevad, Danton halála stb.). Ádám Tamás
rendezői pályáján talán egy felfelé ívelő szakasz eleje.
Balogh Tibor
Criticai Lapok,
2007/06.