Hogyan lesz egy 18. századi, érték- és
identitásválságok között ingadozó dráma főhőséből egy 21. századi hollywoodi
akcióhős? Nos, igazából sehogy, de Bodolay Géza rendezésében a lendületesen
popos zenei dallamokkal, valamint élő rockgitárral megtámogatott haramiák
reménytelen harca saját önzőségükért és a színpadon flangáló halottak
akarva-akaratlanul azt a határozott érzetet váltja ki a nézőből, hogy igazából
egy romantikus akciófilmet néz, csak élőben. Persze nem, hiszen nincs akció,
csak tempósan szőtt cselekmény, és önmagában még ez sem igaz erre az előadásra.
Hát akkor mi?
Például, hogy remekül hagyja élni a színpadon a
Schiller által megírt hanyatló világot, ahol a főbb szereplőkben van egy
alapvető ellentmondás: nem a jó ügyért harcolnak. Sőt a főhős, Károly egy
gyilkos, igaz, nem volt más választása, ezért száműzetett otthonából; kétszínű
öccse, Ferenc pedig kijátszotta őt, és elérte, hogy apjuk kitagadja. Sőt azt is,
hogy apja ebbe bele is haljon – mindezt természetesen a trónért és egy lányért,
Amáliáért, és persze úgy, hogy Károly ne sejtse meg, hogy ő áll a háttérben. A
haramiák pedig ezen és a bandavezéri szerepre áhítozó Spiegelberg kiábrándító
szónoklatain felbuzdulva fosztogatni és pusztítani kezdenek a cseh erdőkben.
Katonákkal harcolnak, újak állnak közéjük, el is veszítenek párat, mígnem valaki
megkéri őket, hogy segítsenek rajta – és Károly, hipphopp, már is ott találja
magát apja kastélyában.
Ez a hipphoppság különösen a történet vége felé
jellemző a Bodolay által valamiféle végzet-drámaszerűségre hangolt előadásban.
Károly egyet fordul, és már a kastélyban van, illetve csak azt hisszük, mert
csak egy erdőben, ahol előmászik halottnak tűnő, de még élő apja, és innentől
kezdve csak úgy csúszkálunk térben és időben. Szó se róla: Székely László a
várbelső és az erdő látványa között könnyen váltogatható üres, pár
imapadszerűséggel feltöltött díszlete tökéletesen alkalmas erre. Csak épp a néző
befogadóképessége nem mindig alkalmas arra, hogy befoltozza a színpadon tátongó
lyukakat, amik nem is történetvezetési, inkább dramaturgiai szempontból tűnnek
jelentősnek.
Horváth Illés persze indokol, mint Károly,
igyekezve magáévá tenni szerepe minden önmarcangoló gondolatát és nem befelé
fordulni vele, hanem minden vágyát és döntését (illetve nem-döntését) átadni
nekünk. Pataki Ferenc kétszínű, álságos, cselszövő Ferencéről már az első
mozdulatból lehet tudni, hogy olyan, amilyen, de igyekszik követni és átadni
szerepe cinikus gondolatait. Gáspár Tibor az abszolút vak, állandóan
kétségbeesett, érzelmileg labilis öreg király Moor kormányzója szerepében. Gidró
Katalin a színpadon egyedüli nőként próbálja kihozni Amália ellenállhatatlan
báját – s ezzel megindokolni, hogy miért szerelmes karakterébe minden férfi –,
közben pedig valamiféle belső harcot színlel – és ahhoz képest, hogy a rendező
mennyi lehetőséget adott neki mindennek a kibontásához, Gidró csont nélkül veszi
a feladatot, sőt. Jakab Tamás tiszteletet parancsoló, de hitében
megkérdőjelezhetetlenül megkérdőjelezhető és így izgalmasan ellentmondásos
személyiség a lelkész szerepében. Sorbán Csabát könnyedén elviszi az
indulat Spiegelberg világértelmezésének átadásakor, és így némileg olcsón is
méri a gondolatokat: átadja és nem felteszi a kérdéseket, amik egyébként
vélhetően nekünk szólnak.
Legalábbis úgy tűnik, Bodolay részéről volt erre
törekvés, hiszen hol ellenséges, hol szövetséges katonák, hol ostoba, hol okos
nép vagyunk – és még egyéb szerepeket is betöltünk. Csak valahogy rendszer nincs
ebben az egészben. Látszólagosan úgy fest, hogy a színpadon kísértő halottakban
sincs sok rendszer, aztán végül kiderül, hogy van: itt valamiért nem akarnak
csak úgy meghalni a lelkek. Szóval keverednek itt a halottak a végzetdrámával,
egyéni értékválsággal és aktuális problémákkal. Ez alapján érthető, hogy miről
szeretne szólni az előadás, csak az esetek túlnyomó többségében épp az nem
látszik és hallatszik, hogy mit és miért akar mondani. Pedig a köztünk lebegő
múlt, amivel ma nem tudunk elszámolni, és lezárni se vagyunk képesek, nagyon
aktuális lenne – ha ez az előadás tényleg erről szólna.
Nyulassy Attila
7óra7, 2011. október 26.