Kolpert úr a Kisszínházban?
Annak, aki szereti Tarantino Ponyvaregényét, biztosan
bejön majd Gieselmann abszurd fekete komédiája, a Kolpert úr is, amelyet Hollós
Gábor rendezésében pénteken mutattak be a szegedi kisszínházban.
Beethoven-szimfóniát dirigál lemezről egy izgága
fickó egy modern lakásban. Lapostévével, laptoppal, videokamerával és
vetítővászonként, térelválasztóként funkcionáló lapfüggönnyel is föl van
szerelve a kégli, amelynek fürdőszobája is látható az üvegfalon keresztül.
Hamarosan kiderül: a fickó Ralf Droht káoszkutató matematikus, aki párjával,
Sarah Dreherrel az asszony kolléganőjét és férjét várja vendégségbe. A
házigazdák nem barátkozni, hanem szórakozni szeretnének. Arra kíváncsiak, hogyan
reagálnak a vendégeik, ha megtudják, hogy a lakásban van egy ötödik ember is – a
két nő főnöke, Kolpert úr a számviteli osztályról. Pontosabban csak a hullája,
hiszen nem sokkal korábban megölték.
Az alaphelyzet abszurditása hamarosan tovább
fokozódik – aki átélhető realista történetként próbálja felfogni a cselekményt,
az rossz útra téved, mint a mögöttem ülő idős házaspár. „Uramisten! Szűz Máriám!
Jézus Krisztus! Borzalom! Ez a szerző elmebeteg, őt kellene lelőni!" – ilyen
beszólásokkal kommentálták végig az erőszakban és testnedvekben tobzódó
előadást. A szerző, David Gieselmann persze nem elmebeteg, pontosan tudja, mit
miért csinál. Szereplői meghökkentő, elborzasztó, de nagyon is mai, kis
túlzással azt is mondhatnánk, ismerős figurák. Nem tudnak mit kezdeni
önmagukkal, kapcsolataikkal, az életükkel. Megvan mindenük, de az a kínzó
üresség, amelyet állandóan éreznek, az őrületbe kergeti őket.
A fiatal rendező, Hollós Gábor sok jó ötlettel
állította színpadra a világsikerű darabot. A videotechnika alkalmazása – a
szereplők önmagukat, egymást is folyton kamkorderrel veszik –, a találó film- és
YouTube-bejátszások, a videobeszélgetés a pizzás diszpécserrel dinamikussá, az
életük egyre nagyobb részét virtuális világban élő fiatalabb közönség számára
ismerőssé, befogadhatóvá teszi az előadást. Az internetet nem használó idősebbek
számára persze ettől még inkább idegesítő, idegen, érthetetlen lehet az amúgy is
sokkoló történet, amelyet a Rigoletto, a Traviata vagy a Norma szinte
reklámszignálként felcsendülő népszerű részletei sem hoznak hozzájuk közelebb.
Sorbán Csaba alakítja az alkoholista káoszkutató Ralf szerepét, akinek
meggyőződése, hogy a megfigyelt káosz rendszerezhető. Laptopján épp azon
dolgozik, hogy a digitalizált Mona Lisa képpontjait kaotikussá tegye, majd a
káoszból újraalkossa. Nehéz eldönteni, hogy zseni vagy elmekórtani eset.
Élettársát, Sarah-t Borsos Bea rámenősnek tűnő, mégis inkább sodródó,
bizonytalan nőnek mutatja, aki félóránként kényszeresen átöltözik, de mintha
nemcsak a ruháit és a parókáit, hanem legszívesebben a személyiségét,
identitását is lecserélné. A vendég Mole házaspár női tagját, Edithet Kéner
Gabriella szexfüggő, kikapós szőke bestiaként ábrázolja, aki melák férjét
bármikor, bárkivel hajlandó felszarvazni.
Kárász Zénó remekül eljátssza Bastian, az
antialkoholista, sikertelen építész férj fokozatos kivetkőzését önmagából.
Barnák László tágra nyílt szemekkel adja az elképedt pizzafutárt, aki sok
mindent látott már, de amit ebben a lakásban tapasztal, az már neki is sok. A
készületlen nézőnek is sok lehet a vérből, pisiből, hányásból, de aki Tarantino
Ponyvaregényén nőtt fel, valószínűleg már a szeme sem rebben a gyilkosságoktól.
Annak tudja látni Gieselmann darabját, ami: brutális, abszurd fekete komédiának
az elidegenedett, válságba került mai emberről. A biztonság kedvéért talán
érdemes lenne inkább úgy hirdetni az előadást: nemcsak 17 éven aluliaknak, de
romantikus széplelkeknek sem ajánlott.
A produkció színlapján nem tüntetnek fel jelmez-
és díszlettervezőt; ezt a feladatot valószínűleg a rendező oldotta meg
munkatársaival; ha jól láttam, részben korábbi előadásokból kölcsönzött
díszletelemek felhasználásával. Fontos szereplője a játéknak a vacsorára rendelt
négy nagy pizza is, ezért stílusosan a szponzoráló pizzéria reklámja is
belekerült az előadásba.
Hollósi Zsolt
Délmagyarország, 2012. október 29.
|