Ki ölte meg Kolpert urat a
szegedi Kisszínházban?
Született az európai kultúrkörben egy színdarab, David
Gieselmann tollából, aki a mai német dráma meghatározó alakjaként ismert. Ezt a
színművet mutatták be most Szegeden.
A mű címe és címszereplője Kolpert úr, akiről
rengeteg dolgot megtudni az előadás során. Többek között, hogy kollégája az est
női házigazdájának, és agresszív szemérmetlenséggel viselkedik gyanútlan
kolléganőjével a liftben. Sőt, meg is dugja rögvest. A kezdet gyanánt a
felvonóban, aztán meg másutt is – a hölgy mind nagyobb örömére. Merthogy vonzó
macsó férfiú az illető és szexuális nagyágyú. Vagy épp ellenkezője mindezen
állításoknak: ronda, mint a bűn. Begyepesedett hivatalnok, akinek világa nem
terjed túl az általa könyvelt szelvénybizonylatok összességén. Riadt szürke nyúl
a nőkkel szemben. Visszataszítóan megvetésre érdemesült hím csökevény a
számviteli osztályról. Nincsen szoknyát viselő lény, aki megkívánná testét vagy
szellemét - sem liftben, se máshol.
Halála bizony hasznos mindenki számára – ebben
végül egyetértenek a színpadi szereplők. - Igaz, nem is szükségszerű.
A jól reklámozott darab nevezett Kolpert ura
viszont egyetlen alkalommal sem jelenik meg a Kisszínházban. Így a róla szóló
állításokat sem szembesíthetik a nézők a valósággal. Pontosabban, testi
valójában mégis feltűnik a második rész folyamán, amikor már csaknem elfeledtük…
Nem is létezőként teszi ezt, hanem becsomagolt, friss holttest gyanánt. Merthogy
korábban már eltették láb alól az unalmasnak ígérkező este házigazdái. Egy
káoszkutató és hivatalnok barátnője. Hogy igazán miért?.. Nem lesz felderítve.
Meg az sem, miként bukkan fel a semmiből teteme, miután sokáig a lakás
előterében terpeszkedő, dohányzóasztalt formázó láda lakójának hittük. Ez sem
világosodik meg, mint ahogy sok más sem, ami megszokott az ilyen darabokban
(filmekben) általában. Pl. mitől lesz agresszív a vendég építész, meg szőke
neje, miért viseli békével a fojtogatást ház gazdája és a pizzafutár, miért vált
ruhát a nej félóránként, s mi az indítéka az eszement gyilkolást követő
meztelenkedésnek…
Amúgy szerepel a dialógusok között mindenféle
jónak hangzó modern kiszólás a káosz filozófia fizikájáról, a német
szellemiségről, az abszurd halálvágyról és képtelen életérzésekről, amelyek
ugyan nem mélyítenek el semmiféle gondolatot, de alkalmasint jól hangzanak a
figurák érzelmi kiüresedettségének körítéseként.
Más szóval Kolbert úr, mint színdarab, nem a
drámaírói nagyság csúcsteljesítménye, már ami a cselekmény és a figurák logikus
összefüggéseit illeti. De ez nem baj, - száz hasonló produkció fut a világ
színpadain, s bármelyik nevezhető világsikerűnek.
Különösen, ha a színtársulat és rendezője nem kezeli másként, mint feljavítandó,
kitölthető lehetőségek körét egy lazán eltöltendő másfél órás színházi előadás
céljából.
Nos, a szegedi Kisszínházban éppen ez történik.
Ezt a produkciót a fiatal Hollós Gábor rendező
tette azzá, ami lett: határozottan szellemes, jó tempójú előadássá, amely
ügyesen egyensúlyoz a röhögtetés és a nézői elborzasztás között, mindenféle
mondanivaló erőltetése nélkül. És számos korszerű, ugyan Szegeden provokatívnak
ítélhető látványelemet is tehetséggel használva gondoskodik a nézőtéri figyelem
ébrentartásáról.
Főként, ha épp elernyed a sztoribeli feszültség, - merthogy van ilyen is.
Így kap funkciót az előadásban okos telefon,
digitális kamera, a szereplők arcának, fintorainak szuperközeli videofelvételére
és a nagy monitorra való, lélek-elemző kivetítésére. Ugyanígy az átlátszó falu
fürdőszoba izgalma (pisilés, hányás meg tusolás céljával), félhomályba bukó
francia ágy a háttérben, mint az erőszakos halált hozó cselekmények helyszíne.
De még ezeknél is valóságosabbak a szegedi pizzateriából melegen érkező hatalmas
„szponzor” pizzák dobozai is.
Ez a díszlet és kellék-tér jól bejátszható a
színészek által. Ők pedig jó hangulatban teszik a magukét.
Talán a vendéglátó házigazdák a dinamikusabbak.
Közülük a káosztudor Ralfot alakító Sorbán Csaba az érdekesebb, barátnője, Sarah
hiszteroid karakterét Borsos Beáta hozza. A Mole házaspár asszonyi tagját
megszemélyesítő Kéner Gabriella árnyaltabb. A mamlasz, de jól ingerelhető férj
figuráját, Bastiant, Kárász Zénó igen kiabálósra vette. A pizzák hordózójaként
jeleskedő Barnák László pedig kevés valódi funkciót kapott az előadásban.
Végül: hogy ki alakítja Kolpert úr becsomagolt
holttetemét?
- erről nincsen tudomásunk.
Pavlovits Miklós
Szeged24.hu, 2012. november 4.
|