Bodolay Géza főrendező
állította színpadra a drámai társulattal Schiller színművét, a Haramiákat a
nagyszínházban. Szerencse, hogy felére húzta az ötórás darabot – fékezett
habzású romantikából két és fél óra is sok.
„Hogy darabjai ma inkább mint könyvdrámák hatnak, annak
nem Schiller az oka, hanem az, hogy a színpadi ízlés azóta nagyon eltávolodott
Schiller korának nemes ízlésétől, leszállt a weimari színház fennkölt
magaslatairól, naturalista színészeink már nem is tudják hozni Schiller zenéjét
és pátoszát." Szerb Antal fogalmazott így jó hetven éve; azóta csak romlott a
helyzet, ezért merész vállalkozás volt Bodolay Gézától épp a Haramiákat színre
vinni. Ez Schiller első, és talán legnagyobb, legélőbb drámája, „izzik és pattog
és robban minden sora" – persze csak ha van a megszólaltatásához ütőképes gárda.
Bodolay okosan húzta meg felénél is rövidebbre az eredeti darabot: a
kulcsmondatok benne maradtak, a szövevényes történet is követhető lenne, ha több
színész szövegmondását nem csak hellyel-közzel lehetne érteni.
Székely László látványos, monumentális díszletet
álmodott: a Moor-kastélyt csillárok, zongora és a háttérfalon egy
oszlopcsarnokos díszterem hatalmas fotója idézi meg. Ötletes megoldás, hogy
háttérfalat alkotó forgatható panelek másik oldalára egy zöldellő, sűrű erdő
fotóját applikálták, így gyorsan lehet váltani: a kastély után szempillantás
alatt a haramiák rengetegét láthatjuk. Az invenciózus színpadképnek, Bianca
Imelda Jeremias a bőrkabátos mait a finom, korhűvel keverő jelmezeinek, valamint
az akciódús rendezésnek is köszönhetően több jelenetben is fölpörög, filmszerűvé
válik a produkció.
A baj nem is ezzel van – a romantikus szenvedélyesség,
a lobogás, a tűz hiányzik az előadásból. A Moor Ferencet alakító Pataki Ferenc
még plasztikusan megmutatja a vagyon és hatalom vonzásába került figura ördögi
gonoszságát, kétszínű, cinikus aljasságát. A másik Moor fivért, Károlyt Horváth
Illés kellő hevülettel, rokonszenvesen játssza. Csak épp nehezen hihető, hogy
egy válogatott nehézfiúkból álló csapatban, amelyben inkább főnöknek tűnik
Schweizer, Spiegelberg vagy Roller – Kárász Zénó, Sorbán Csaba és
Borovics Tamás hozza a Gaudeamus igiturt éneklő diákokból marcona banditákká
váló figurákat – épp egy piperkőc ficsúr a haramiavezér. Ettől persze még
áthallásosak ma a fiatal Schiller ilyen mondatai: „Ez a herélt század mást se
tud, mint eleink tettein kérődzni..." Vagy: „Én, eszeveszett, azt hittem, hogy a
Világ gazsággal kiszépíthető, – hogy törvényszegéssel helyreállíthatók a
törvények!" Jól rímelnek minderre a lázadó diákharamiák basszusgitáros,
halálfejzászlós jelenetei.
Gidró Katalin Edelreich Amáliája azonban inkább
sápatag, idealizált nőalak, mint ízig-vérig romantikus hősnő. Teljességgel
hiányzik belőle a szenvedély, a formátum, az izgalmasság. A szövegeit is olyan
monoton, unalmas szenvtelenséggel mondja, hogy rossz hallgatni. A kisebb
szerepekben kitűnt Jakab Tamás, aki a barna csuhás szerzetesként és Moser
lelkészként néhány pillanatba sűrítve is képes hitelesen felvillantani egy-egy
jellegzetes karaktert. Az öreg Moor szerepében Gáspár Tibor jól adja az
elaggott, erőtlen apát. Gömöri Krisztián Hermannja is találó, hús-vér figura.
Bodolay Géza Haramiák-produkciója összességében
legfeljebb arra jó, hogy kipipálható legyen vele az idei kötelező klasszikus.
Felkavaró, élményt adó, izgalmas előadást nem sikerült létrehozni.
Hollósi Zsolt
Délmagyarország, 2011. október 24.